Is 35mg zink per dag teveel? Moet ik daardoor extra koper slikken? Zo ja, kan ik Curcuma slikken om van te teveel koper (ivm Alzheimer) te ontgiften?

- Zink krijg ik binnen uit 3 supplementen in de vorm van citraat en gluconaat.

- Ik slik liever geen koper en ijzer (supplementen) vanwege de gezondheidsrisico's die op kunnen treden.

- Heb Asperger (vorm van Autisme) en daarvan wordt beweerd dat die mensen een te hoog koper en te laag zink hebben. Dus het lijkt me dat de zink dit weer in balans kan brengen. En hoop dat ik hierdoor geen extra koper hoef te slikken dus met andere woorden dat de zink de koper niet uitput en zo een tekort ontstaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Erna55
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je het onderzoek van januari 2012 bedoelt. Het onderzoek naar koper en zink plasma concentraat bij autisten, meld dat er geen verbetering optreedt bij Asperger.
Zie de laatste zin ---------http://ultimateautismguide.com/2012/01/autism-research-analysis-of-copper-and-zinc-plasma-concentration-and-the-efficacy-of-zinc-therapy-in-individuals-with-aspergers-syndrome-pervasive-developmental-disorder-not-otherwise-specified-p/ Observations were also made for changes in autism symptoms/behaviors with zinc treatment. The authors report that improvements were observed in regard to awareness, eye contact, focus and attention, hyperactivity, receptive language, seizures, sound sensitivity, tactile sensitivity, and tip toeing in individuals with autism. No changes were reported in these areas in individuals with Asperger’s Syndrome .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe je dat wel onder begeleiding van een arts en niet op eigen houtje ? Want het klinkt als een hoop kwakzalf door elkaar eigenlijk..... :-S
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is teveel doe er wat koper bij en ontgift het met curcuma.
Blijkbaar heb je de kennis niet om met supplementen om te gaan en dan kunnen ze inderdaad riskant worden. Ik zou maar eens beginnen om mijn lichaam weer in balans te brengen door volgens de schaal van 5 van het voedingscentrum te eten voor een langere tijd dan heb de supplementen vrijwel zeker niet meet nodig.
Oja de eerste regel is onzin want ik zou het ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Als je bovengenoemd onderzoek volgt, dan neem je de zink juist om minder koper op te nemen.
-Over curcuma en koper weet ik niks, maar er wordt gezegd dat het een koper chelator is. (het bindt zich eraan)
-Als laatste twijfel je om koper als supplement te slikken. Ik heb het onderzoek snel gelezen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3235993/
Ik kan alleen geen hoeveelheden vinden. (mis ik iets of staat het er niet in) Wat ik ervan vind:
-35mg per dag is veel, maar niet extreem, wel iets boven de veilige waardes. Als je lange tijd deze hoeveelheden wilt nemen zou ik dat met een arts overleggen.
-curcuma is gezond, als het een groot effect op koper heeft (geen idee) dan zou ik er geen grote hoeveelheden van nemen naast de 35mg zink. Dat is dubbelop
-Koper tekorten komen bijna niet voor. Geen koper extra nemen, sowieso niet nodig en je werkt de vorige twee effecten tegen. Als je hier verder mee wilt gaan is het testen van je koper plasma concentratie interessant.
Ritsuka
8 jaar geleden
Wie heeft dit voorgeschreven?
Ritsuka
8 jaar geleden
Focus eerst eens op gewoon gezond eten met de juiste porties, voldoende bewegen, voldoende slaap, en minder stress. En laat dan eerst eens doormeten wat je tekorten zijn voordat je vanalles gaat slikken.

Antwoorden (1)

Zink, curcuma, koper?
Je wil graag iets extra's slikken om klachten te verminderen. Doe dat met verstand.
Zoveel zomaar slikken is niet zinvol. Dat kan nooit werkzaam zijn.
Je vermoedt een zinktekort. In het Westen is een zinktekort niet waarschijnlijk, omdat onze westerse voeding en weldaad ruim in zink voorziet.
Zink komt voor in vlees, peulvruchten, rijst, bruin brood.

Zink is een mineraal dat belangrijk is bij de wondgenezing en het immuunsysteem.
Echter bij autisme is er geen verband met zink oid. aangetoond.
Er zijn wel onderzoeken geweest met magnesium. Maar daar is geen hard bewijs/mechanisme door vastgesteld.

De aanbevolen hoeveelheid per dag is 7 mg. voor vrouwen, 9 mg. voor mannen.
Nu slik je 35 mg. Dat is teveel.

Belangrijker is dit:
Suppleren met een vitamine/mineralenpreparaat is alleen zinvol als er een tekort is aangetoond. Met supplementen pak je dat tekort aan. Extra's bovenop een normale vitamines/mineralenstatus geeft je geen verbetering op welk vlak dan ook. Het is onzinnig en weggegooid geld.
De potjes in de winkel spelen in op je gevoel en veel mensen denken: ah baat het niet dan schaadt het niet.

Wil je graag weten of je een tekort hebt?
Ga naar je huisarts, die kan met een test jouw waarde bepalen. Dat geeft de beste basis voor een gerichte oplossing.
Met je gezondheid moet je niet spelen of experimenteren!