de meest effectieve manier tegen slaapgebrek?

Ik ben muzikant en dit kan tot drukte leiden. Zo heb ik over 2 weken een optreden in de Efteling en om 1 uur is deze afgelopen, dan ben ik ongeveer om 2 uur half 3 in Eindhoven op het vliegveld om naar Londen te vliegen en daar weer te gaan spelen. Mijn vliegtuig vertrekt om 8 uur dus ongeveer een uurtje van tevoren ga ik richting de gate etc. In het vliegtuig kan ik niet slapen ..

Normaal slaap ik zo'n 6 a 7 uur per dag. Na een lange nacht schrik ik wel eens wakker na vier uur slaap en voel me geestelijk enorm slecht en ben enorm misselijk. Als ik dan eenmaal doorslaap heb ik er geen last meer van. Nu ben ik bang dat ik die dag minder dan 4 uur kan slapen .. dus de vraag: wat is de meest effectieve manier tegen slaapgebrek? hoelang zal een powernap nodig zijn? en hoe voorkom ik dan met minder slaap de misselijkheids- en geestelijke klachten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt er in ieder geval voor zorgen dat je voor de dag van vertrek goed bent uitgerust en dat je genoeg slaap hebt gehad. Je zou ook veel koffie kunnen drinken..

Regelmaat is in een muzikantenleven heel moeilijk in te passen. Het is wel je enige redding. Wanneer je nl. lichamelijk nu al zo reageert is het slim om je boekingen onder de loep te nemen. Nu zijn ze gewoon te dicht op elkaar gepland. Je zult in de toekomst hier echt rekening mee moeten houden. Je lichaam geeft het al aan. De misselijkheid kan te maken hebben met een afvalstoffen probleem. Tijdens je slaap vinden allerlei chemische reacties plaats. Een groot deel daarvan is bedoeld om het lichaam te reinigen van allerlei stofjes die ervoor zorgen dat je overdag goed kunt blijven functioneren. Wanneer je te kort slaapt krijg je lichamelijke klachten i.d.v.v. allerlei kwaaltjes. Een ervan is voor jou misselijkheid. Er zijn er nog veel meer. Sommige mensen reageren met hongergevoel en gaan meer eten. Anderen hebben als zwak punt hoofdpijn, concentratiestoornissen of spierpijn. Vooral die laatste 2 zijn funest voor muzikanten. Ze moeten het nl. van hun spieren en fijne motoriek hebben. Ook een stem is een spier. Het is in feite topsport. Want je moet multitasken met heel je lichaam. Elke ervaren musicus weet dat rust het optreden ten goede komt. Wat je kunt doen is een klein dagboekje bijhouden hoelang je slaapt, waar en wanneer (want niet iedereen slaapt goed in een vreemd bed, laat staan een vliegtuig), en hoe je overdag functioneert. Slaap valt helaas niet in te halen met een power nap o.i.d. Simpelweg omdat je dan niet lang en diep genoeg kunt slapen. De slaap waarin je je afvalstoffen op kunt ruimen duurt echt langer dan een half uur. Juist omdat je lichaam die tijd nodig heeft om dit te kunnen. Wat je verder kunt doen: extreem gezond eten. Probeer op vaste tijden te eten. Geen alcohol of drugs, en als je thuis bent een vast leefritme erin houden. Wat enigszins qua ritme in de avond en nacht een piek heeft. Zo voorkom je dat je heel erg moet wennen als je ineens als nachtdier moet gaan leven. Een gesprek met je huisarts kan helpen. Wellicht heeft hij/zij tips over het e.e.a. op dit gebied. Er zijn mensen die in een vliegtuig een (op recept) slaappilletje slikken. Maar wanneer het slapen je dan alsnog niet lukt sta je even later als een zombie op het toneel. Kijk eens of je aan onderstaande link iets hebt. http://www.somnio.eu/SomnioNL/root/infoShiftWorkJetLag.aspx En praat erover met vakgenoten. Er zijn vast meer muzikanten met dit probleem. Welterusten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100