Kan Ik een allergie hebben voor mijn kat en kan dit erger worden?

Wij hebben een kat thuis, katten zijn mijn lievelingsdieren en hij is mijn alles. Ik ben nergens allergisch voor geweest, maar ongeveer een jaar geleden kreeg ik soms jeuk aan mijn neus als ik mijn kat aaide. Nu is dat nog meer geworden en dat is echt heel vervelend. Het is niet echt heel erg jeuk, maar de binnenkant van mijn neus kriebelt heel erg en dan begin ik allemaal over mijn neus te wrijven omdat het zo kriebelt.
Bijne Elke keer Als ik mijn kat nu knuffel of aai krijg ik die kriebels in mijn neus, het is niet zo erg dat ik hem minder ga aaien ofzo, is dit een allergie, kan dit erger worden en is het slecht voor me? (dat laatste denk ik haast van niet) we hebben deze kat al zo'n 11 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (5)

een allergie heb je eerst niet, maar kan groeien/ontstaan en dan heb je er wel en of erger last van.
oplossing is eerst naar de huisarts, verwijskaart en een allergietest ondergaan.
als de uitslag positief is : ja je hebt een allergie voor katten/ huisdieren, dan kun je kiezen of je doet er iets aan (dieren weg) of niet...

maar het lijkt me heel verstandig wel naar de huisarts te gaan, want het kan altijd iets heel anders zijn !

sterkte !

Toegevoegd na 1 minuut:
heb je er wel ...en... of erger last van.
moet zijn
... een ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allergie kan je van de ene op de andere dag krijgen. Net zoals dat het weg gaat. Het ligt er gewoon aan hoe erg het is en wat het met je doet. Raadzaam is om een allergietest te doen ( via je huisarts) dan weet je het zeker. En kan je het proberen op te lossen. Daar zijn verschillende manieren voor. Een allergoloog kan je daar mee helpen:)

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat ook goed schijnt te helpen is acupunctuur ( electro) daar wil de huidige medische wereld niets van weten maar zelfs ik als anti zweeftype heb er enorm baat bij gehad met een ander probleem...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allergie kan inderdaad zomaar opkomen, maar zal nooit vanzelf overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker wel. Ik had altijd hooikoorts en sinds 3 jaar minder en nu helemaal niets meer... Zelfde met stofmijt. Ik kon amoer slapen. Ook in hotels. Nu reis ik over de hele wereld en slaap in hotels en nooit meer last van stofmijt. ( allergie is een aantasting van je immuunsysteem. En die kan Ook veranderen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allergie kan wel vanzelf overgaan, weet ik uit eigen ervaring...
Het kan wel degelijk goed mogelijk zijn dat je er (licht) allergisch voor bent geworden. Een allergie wordt steeds erger en geeft vaak wat ergere klachten dan hierboven beschreven, daarom denk ik niet dat dat bij jou het geval is. Als de klachten erger worden kun je pilletjes halen bij bijv. het kruidvat, de albertheijn etc. (verkrijgbaar onder o.a. de merknamen reactine, allerfre) dit zijn antihistaminica. Histamine is de stof die je lichaam aanmaakt bij een allergische reactie. Dit zorgt ook voor loopneus, prikkende ogen e.d. Een allergie kan zich na jaren zomaar ineens ontwikkelen maar gezien de aard van jouw klachten zou ik me niet zo druk maken. Als het echt heel erg wordt en de pillen helpen niet kan je eventueel in overleg met je huisarts overwegen een desensibilitatiekuur te doen. (hierbij word je langzaam blootgesteld aan steeds meer van de irriterende stof waardoor je op lange termijn niet meer zo heftig reageert als voorheen).

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens. een allergietest bijde dokter is geen pretje, en als je antihistaminica slikt en het helpt,weet je ook hoe laat het is. ik ben jaren allergisch geweest voor katten, heel heftig, zonder lucht zitten. toen ik verkering kreeg en ieder weekend bij iemand met een kat logeerde, werd het na twee jaar minder. Wel steeds die pilletjes genomen. nu hebben we samen twee katten, die zelfs op mijn buik liggen slapen.
Je bent vrijwel zeker allergisch voor kattenhaar geworden, en zo te zien in lichte mate. Je kunt dat zeker inderdaad krijgen ook als je er nooit last van hebt gehad. Er kunnen nu drie dingen gebeuren. 1) de allergie neemt toe, en je gaat dan niezen, tranende ogen krijgen tot in ernstige gevallen benauwdheid aan toe. 2) Het blijft min of meer hetzelfde. 3) Het neemt af. Dit komt helaas niet zo vaak voor.
Het is vervelend, maar kroelen met je kat moet je dan toch maar een tot een minimum beperken. Vaak is het zo dat het probleem niet te erg is, als je directe het contact met de poes een beetje vermijdt. Veel mensen hebben deze allergische reactie zonder er al te veel last van te krijgen.
Natuurlijk zijn er medicijnen om de reactie te onderdrukken, maar dat is niet verstandig om die te gaan gebruiken, omdat je immers elke dag je kat om je heen hebt en dus aan de medicijnen moet blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan beide heel erg goed mogelijk zijn. Een allergie kan vervolgens verergeren, maar er zijn allergiepilletjes die ontzettend goed helpen. Ik heb ze namelijk zelf ook. Als je een allergietest doet en je verteld dat je er veel last van hebt zal je huisarts je deze waarschijnlijk gelijk voorschrijven, ze zijn namelijk helemaal niet gevaarlijk, vrij onschuldig dus. Het kan in een extreem geval wel eens zo zijn dat je het benauwd krijgt van je kat maar als jullie hem of haar al 11 jaar hebben lijkt dit me niet waarschijnlijk.