Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de pil invloed hebben op je plasgedrag?

Ik heb ruim 11 jaar de pil geslikt en ben sinds kort daarmee gestopt vanwege onze kinderwens. Sinds ik gestopt ben merk ik echter dat ik, als ik moet plassen, een sterkere straal produceer en mijn blaas beter kan legen. Vanzelfsprekend kan ik mij van de periode van voor ik de pil slikte weinig herinneren, vandaar mijn vraag of en hoe het slikken van de pil van invloed kan zijn op je plasgedrag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, je kan meer vocht vasthouden door de hormonen in de pil, waardoor je plasgedrag kan veranderen. Na het stoppen met de pil moet je lichaam de hormoonproductie zelf weer op gang brengen. Dat noemt men 'ontpillen'. Er zijn vrouwen die hier helemaal niets van merken. Maar bij sommigen is dit wel het geval.
Het kan soms zelfs lijken alsof je zwanger bent. En één van de eerste symptomen als je zwanger bent is vaker plassen. Als je 'ontpillen' in Google intikt krijg je 'vaker plassen' heel veel te lezen.
Het kan een paar maanden duren voordat je lichaam zijn eigen hormoonproductie weer op gang heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, hormonen oefenen inderdaad invloed uit op het weefsel rond de blaasuitgang. Zo komt het ook dat tijdens de overgang dat weefsel slapper wordt door de afname van de hoeveelheid oestrogenen. Dat maakt dat vrouwen in die levensfase hun plas minder makkelijk kunnen ophouden. Ook lukt het leegplassen van de blaas dan minder goed.
Door het slikken van de pil hebben hormonen ook invloed gehad op jouw blaasweefsel. Het kan dus heel goed dat je nu door het stoppen met het slikken daarvan merkt dat je blaas beter leeggeplast kan worden.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding