Wat dacht je van gebarentaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Kan, als je de taal machtig bent;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik vond deze vraag een beetje vragen naar de bekende weg, vandaar mijn antwoord op deze manier.
Gebarentaal of briefjes schrijven.
jc54
14 jaar geleden
Gebarentaal, schrift, sms, email?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Communiceren met een dove doe je via gebarentaal, duidelijke articulatie en algehele lichaamstaal (mimiek en pantomimiek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel doven kunnen liplezen. Als je duidelijk praat kunnen ze je dus 'verstaan'. Het is even wennen in het begin, maar als je het eenmaal gewend bent is het geen probleem.
Verder is er gebarentaal. Als iemand in je omgeving doof is, is het misschien handig om dit te leren, zodat je wat makkelijker met hem/haar kunt praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel duidelijk maar niet overdreven articuleren. voor de rest goed antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf toch duidelijk praten, ik heb het niet over overdreven articuleren.... Dank voor het puntje.
Geen enkel probleem. Ik heb jaren een vriendin gehad die doof is, wanneer je haar aankijkt en duidelijk articuleert kan zij (en haar lotgenoten) je prima verstaan.
Op een ochtend was ik in de slaapkamer en zij klopte op de deur. Ik riep 3 keer "binnen", maar zij reageerde niet. Hahahahha was even vergeten dat ze doof was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder is doof, dus van jongs af aan ben ik gewend daar mee om te gaan.
ik zorg altijd dat ik naar haar toegewend ben als ik iets zeg, en articuleer duidelijk, zodat ze kan liplezen.
zo kom je een heel eind, zo nodig herhaal ik iets in andere bewoordingen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Doven en slechthorenden vangen informatie vooral via de ogen op. Concreet wil dat zeggen dat zij aan de hand van het mondbeeld moeten verstaan wat er gezegd wordt. Zij zijn aangewezen op het liplezen. De lichaamsexpressie en de mimiek van de spreker is eveneens een belangrijke informatiebron. Het is vanzelfsprekend dat deze vorm van communicatie een grote inspanning vergt. Daarom volgende tips:

•Geef informatie pas nadat er duidelijk oogcontact is. Trek hiervoor de aandacht door een licht tikje op de schouder, door te knipper en met het licht of door te zwaaien met de hand.
•Zorg voor een goede verlichting. Bij een gesprek moet het gezicht van de spreker duidelijk zichtbaar zijn.
•Spreek niet door elkaar, de dove of slechthorende kan slechts één persoon tegelijk volgen. Gesprekken worden bij voorkeur gevoerd in ruimten die vrij zijn van achtergrondlawaai.
•Spreek zonder iets voor of in de mond. Goed articuleren is noodzakelijk. Het mondbeeld is voor doven en slechthorenden belangrijk om de boodschap duidelijk te begrijpen.
•Spreek Algemeen Nederlands. Het dialect heeft vaak een totaal ander mondbeeld dan het Algemeen Nederlands. Het is makkelijker voor doven en slechthorenden wanneer er geen dialect wordt gesproken.
•Vermijd moeilijke woorden en complexe zinnen. De woordenschat van doven en slechthorenden wordt niet permanent en automatisch aangevuld. Zij hebben bepaalde betekenissen van woorden niet kunnen aanleren.
•Het is niet nodig om te roepen. Het hoorapparaat versterkt elk geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi compleet, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, nieuwe avatar? Mooi hoor.!
;)
Rieneke1
14 jaar geleden
dank! :)