Kan je je lichaam meer cellen laten aanmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je een extra arm laten aangroeien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, nee. Het gaat me om hersencellen. Ik zag namelijk de reclame over ALS. En ik vroeg me af of je de hersencellen die afsterven opnieuw kunt laten aangroeien.

Het beste antwoord

Het lichaam maakt voortdurend nieuwe cellen aan ter vervanging van cellen die beschadigd raken of gewoon aan het einde van hun natuurlijke levensduur zijn. Dit proces gaat vanzelf. Uitzonderingen zijn hoog-gespecialiseerde cellen, zoals zenuwcellen. Na de geboorte (volgens sommigen na ongeveer het vierde jaar) worden er geen nieuwe zenuwcellen maar gemaakt. Er ontstaan alleen nieuwe uitlopers aan bestaande zenuwcellen. Die uitlopers ontstaan door geestelijke activiteit (leren dus)
Voor spiercellen geldt iets vergelijkbaars: er koemen er niet meer bij, maar door ze te gebruiken neemt de groote van spiercellen toe- en daarmee de spierkracht.
Voor de meeste cellen is er geen gezonde) manier om de aanmaak van nieuwe cellen te bevorderen. Alles wat de cel-aanmaak bevordert is vanzelf ook kankerverwekkend: het maakt de kans op ongecontroleerde celgroei (kanker dus) groter.....
P.s. Als je veel eet komen er niet meer vetcellen bij, maar de bestaande vetcellen komen wel voller te zitten. Vetcellen worden alleen in de kleuterjaren aangemaakt. Daardoor hebben dikke kleuters meer kans om later ook te dik te zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je teveel eet maak je meer vetcellen aan.
Als je sport maak je meer spiercellen aan.
Denksport maakt niet meer hersencellen aan, helaas.
Het antwoord is dus grotendeels ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft een dik volwassen persoon even veel vetcellen dan een dun volwassen persoon. De inhoud is alleen groter. http://www.dietenlijst.nl/overgewicht/kinderen_overgewicht/ontstaan_overgewicht/ Ook krijg je niet meer spiercellen door te sporten: http://sport.infonu.nl/diversen/46854-krachttraining-hoe-werken-spieren-en-hoe-train-je-ze.html Voor wat betreft de denksport zit je goed maar ik geef je toch een min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm vreemd, die tegenstrijdige informatie.
Het ligt heel erg aan de lokatie, en wat je er precies mee wilt. Als je iets beschadigd maakt je op die plek meer cellen aan.

Als je je inspand op groote hoogte zal je lichaam veel meer rode bloedcellen aanmaken om voldoende zuurstof te kunnen transporteren.

Als je opeens meer gaat sporten zal je lichaam meer spiercellen aanmaken.

Als je veel gaat eten zal je lichaam meer vetcellen aanmaken.

Over het algemeen geldt ook dat als je heel weinig eet. Dat je lichaam dan veel minder cellen aan maakt. Je lichaam gaat dan sneller cellen repareren. In plaats van nieuwe maken.

Zo kan je nog wel even door gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een baby in de moeders buik maakt zichzelf: uit ei- en zaadcel van moeder en vader groeit een kind zelf, louter door celdeling.
Een mens in de groei, dus van 0 tot pakweg 18 jaar maakt continu cellen aan. En daarna ook, alleen gaat het minder hard.
Als je je in je vinger snijdt of als je op de binnenkant van je wang bijt maakt je lijf weer nieuwe huidcellen aan en een beetje weefsel.
Kanker is een woekervorm van celgroei.