Als je moe slaperig wordt maken je hersenen melatonine aan. Dit zorgt ervoor dat je hartslag naar beneden gaat. Hierdoor wordt de doorbloeding in je lichaam langzamer en krijg je het koud.

Lekker onder de deken kruipen en genieten van een welverdiende rust!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van welke bron komt dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh... uit eigen ervaring. Loop sinds een tijd tegen veel medische problemen aan en de mogelijke oplossingen daarvoor. Mijn kennis over de werking van hersenen en het hart heb ik de laatste tijd mogen bijspijkeren via doctoren en professoren. Wellicht is mijn antwoord niet medisch 100% verantwoord of correct, maar de strekking is toch waar (tenminste voor mijn lichaam)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, en de tip van lekker onder de dekens kruipen is op puur persoonlijke titel en zonder gebruik te maken van kennis van derden.

Andere antwoorden (3)

Dan gaat het lichaam al bijna in de slaapstand... Dus temperatuur neemt dan al af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee vragen: - Neemt je temperatuur af als je gaat slapen dan? Wordt deze lager dan 37 graden? - Leidt het afnemen van je lichaamstemperatuur automatisch tot het gevoel dat je het koud hebt? Zo heb ik het wel eens koud terwijl ik 38 graden koorts heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je het dan koud in je slaap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oeroe: 38 graden is per geen koorts...
Net zoals 36 graden geen onderkoeling is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koorts (febris) of pyrexie is een verhoging van de normale gemiddelde kerntemperatuur van een organisme, vaak ten gevolge van een ontsteking. Bij een lichaamstemperatuursstijging tot 37,9 °C spreekt men over subfebriele temperatuur of verhoging, daarboven (38,0 of hoger) van koorts. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koorts
Omdat je een uur voor je naar bed gaat de thermostaat laag zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het lichaam vast een beetje in de slaaptoestand, waarin normaal veel lichaamsfunctie's in een minderactive fase komen. Hartslag en bloeddruk veranderen duidlijk omdat er minder gepresteerd hoeft te worden, alles komt in een stand-by stand. Daardoor wordt de behoefte aan warmte waarschijnlijk onvoldoende tijdig aangevuld, wat we dan als te koud ervaren.