waarom voelen we op verschillende manieren

als je je knie stoot, voel je pijn.
als je vervolgens over je knie wrijft, voel je dat weer als een rustgevend gevoel.
een hand geven volt anders dan een high-five,
in je erogene zones voelt een aanraking fijn (ligt eraan door wie), een aanraking op een ongevoelige plek, daar heb je niet zo veel mee.
en toch nemen we dit op met eenzelfde soort zenuw.
hoe maken onze hersens onderscheid?
en waarom zitten mij sommige mensen de erogene zones op andere plekken dan bij anderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een goeie vraag. Allereerst het verschil tussen gevoelige en ongevoelige plekken. Je kunt je voorstellen dat het voor de fijne coordinatie in je handen belangrijk is dat het gevoel accuraat en scherp is. Daarom zitten er meer zenuwen in je handen dan bijvoorbeeld op je rug. Hierdoor is het mogelijk dat als je met je vingertoppen op de tafel tikt je precies voelt waar je dit doet, en als iemand je op je rug tikt het gevoel "ongeveer" op een bepaalde plek zit. Zenuwen zijn aanwezig op verschillende dieptes in de huid, hierdoor zal een 'flinke knal' op de knie meer zenuwen activeren, wat weer het verschil maakt tussen een zachte stoot en een harde stoot.

Verder zijn er verschillen in de interpretatie van de prikkelingen die men ontvangt. Je kunt je voorstellen dat bij bijvoorbeeld een acute pijn in de knie een snelle reactie vereist is. (immers, zo'n scherpe pijn betekent gevaar). Daarom wordt dit niet helemaal naar de hersens geleid die daar dan weer op moeten reageren, maar naar een ander zenuwstelsel dat hier meteen op reageert. Pas later wordt dit signaal dan ook naar de hersens gestuurd.

Het wrijven over de knie is geen acute pijn, en zal dus weer anders waargenomen worden. (door een ander zenuwstelsel etc.). Tevens stimuleer je door het wrijven meerdere zenuwen langdurig, wat weer een ander signaal geeft dan het kort en scherpe pijn van een stoot.

Erogene zones zijn wederom de interpretatie die iemand geeft aan de signalen van zenuwen. Men heeft een bepaalde prikkel op een bepaalde plek gekoppelt aan een 'prettig gevoel'. Dit is meteen ook de reden dat het niet prettig is als iemand dat doet waarvan je dit niet wilt. De reden dat dit per persoon verschilt is omdat het per persoon anders geassocieert is.

EXTRA: je zou dus kunnen speculeren dat dit aangeleerd gedrag is. Zo beweren sommige wetenschappers dat als wij aangeleerd zouden zijn dat ellebogen altijd bedekt moeten blijven omdat dit strikt prive is en een seksuele lading heeft, dat wij opgewonden zouden kunnen raken van het zien van een elleboog. Dit is echter speculatie.