Morgen een klein ingreepje, is het verstandig om al met paracetamol te beginnen?

Paracetamol werkt bij mij altijd langzaam. Duurd een tijd voordat het werkt.
Is het verstandig om een spiegel op te bouwen?
Na de ingreep(door dermatoloog) 5 tot 7 dg paracetamol slikken 3x daags 1000mg..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat is een goede optie. Denk wel even hieraan: als het een ingreep is onder narcose, moet je nuchter blijven. Medicatie innemen met weinig water is vaak niet zo'n probleem, maar de anesthesist moet dit wel weten. Beter is het om dan een zetpil te gebruiken, wat in het ziekenhuis ook eigenlijk min of meer standaard gebeurt bij veel ingrepen. Dat is juist om deze reden, namelijk dat de pijnstilling ná de ingreep beter werkt als je al wat eerder begint met het opbouwen van de spiegel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, Het gaat om een poliklinische behandeling. Met plaatselijke verdoving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is inderdaad een heel goed idee. Bij mijn laatste ingreep (ook poliklinisch, onder plaatselijke verdoving) kreeg ik dit advies vooraf al. Eén uur voor de ingreep mocht ik twee paracetamol tabletten (à 500 mg) slikken. Heb ik ook gedaan, uit voorzorg, dat haalt de ergste pieken van de napijn af, als de verdoving uitgewerkt raakt. Daarna doorgaan met paracetamol zoals voorgeschreven, hou alleen in de gaten dat je de maximale dosering per dag niet overschrijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed verhaal van Lies12. Zorg ervoor dat je na de ingreep je paracetamolspiegel op peil houd, dus slik een of twee etmaal door, afhankelijk van hoeveel pijn je hebt. Het probleem is dat als je eenmaal veel pijn hebt, de paracetamol veel langzamer schijnt te werken. Gezien je opmerking dat het bij jou sowieso langzaam werkt moet je extra oppassen. En een keertje wat meer slikken dan de het maximum van 6x500mg per etmaal kan meestal ook geen kwaad, maar doe dat niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen lever- of nierproblemen hebt en niet tot een andere risicogroep behoort (kinderen, kleine volwassenen en ouderen bijvoorbeeld) dan mag je incidenteel in acute situaties (bijvoorbeeld na operaties) een maximumdosering van 8 tabletten van 500 mg aanhouden ipv de reguliere maximumdosering van 6 tabletten (=3 gram in totaal) per dag. Doe dat niet langer dan een paar dagen tot een week, en overleg het even met je arts. Verder is het inderdaad moeilijker om pijn te onderdrukken als je al veel pijn hebt, dat geldt voor elke pijnstiller. Als je een pijnstiller pas gaat nemen als de pijn maximaal is, dan werkt de pijnstilling minder goed. Probeer het maar te vergelijken met het blussen van een brand: een klein vuurtje kun je makkelijk blussen met een emmertje water, maar voor een uitslaande brand heb je daar niet genoeg aan. Daarbij is er nog een neuropsychologisch verhaal bij het uitsluitend innemen van pijnstillers bij enorme pijnpieken als je als het ware je brein gaat 'belonen' voor het geven van een maximale pijnprikkel, maar dat is voor zover ik weet pas echt van belang bij chronische pijn. Acute pijn werkt toch anders. Maar ook daar geldt inderdaad dat een pijnstiller gewoon beter z'n werk kan doen als je een spiegel opbouwt, en het beste is dan inderdaad om Dorske's advies te volgen en gewoon op vaste tijden je pijnmedicatie te nemen, dus niet te wachten tot je heel veel pijn hebt. En vantevoren al pijnstilling nemen is in dit geval een heel goed plan. Voor NSAID's ligt dat weer anders trouwens, omdat vooral bepaalde middelen uit die groep een negatief effect hebben op de bloedstolling. Die zijn dus niet altijd geschikt om voor (of soms ook ná) een ingreep te nemen. Maar met paracetamol is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal helder!
Bedankt voor jullie toevoegingen!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het beter is om morgen zo'n 2 uur van te voren met paracetamol te beginnen en vlak voor de behandeling,des te groter de kans dat je er baat bij hebt.
Vandaag al beginnen lijkt met niet zo verstandig omdat je lichaam er dan al aan gewend is en het mogelijk nog morgen dan nog langer duurt voordat het werkt.