Als je een kwetsuur /blesure aan je linker knie hebt met welke kant moet de kruk dan gebruikt worden dus voor alle duidelijkheid het gips is er af ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.6K

Het beste antwoord

Je moet je kruk rechts houden.
Misschien heb je wat aan onderstaand filmpje van een fysiotherapeut.
Zelf heb ik een tijdje met krukken moeten lopen en inderdaad later met 1 kruk, maar kreeg altijd een perfect advies vanuit het ziekenhuis waar ik geopereerd was.
Het heeft namelijk ook met het belasten qua gewicht te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je bijvoorbeeld voor 50% mag belasten, neem je de helft van je lichaamsgewicht.
Neem een personenweegschaal, blijf op je gezonde been staan en druk met je zere been de weegschaal in tot de helft van je gewicht.
Maar belasten wordt meestal opgevoerd van 10% en zo hoger.
Natuurlijk is het ook afhankelijk wat de oorzaak is van je kwetsuur/blesure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan de rechterkant. Je rechter been mag je volledig gebruiken en de kruk zorgt voor extra kracht aan de re-kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechts.

Je gebruikt de kruk om je geblesseerde been te ontlasten. Dus je leunt op de kruk als je op je linkerbeen wil staan. Dit doe je aan de rechterhand. Zo blijf je stabiel (Anders sta je heel scheef en Moet je over je geblesseerde been hellen om op de kruk te kunnen leunen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere zijde, in dit geval dus rechts. Je zet je rechterkruk neer tegelijk met je linkervoet. Zou je de kruk links houden, dan ga je scheef hangen. Daarbij behoud je zo een natuurlijker looppatroon: normaal gesproken zwaait ook je rechterarm naar voren als je je linkerbeen verzet, en vice versa.