S nachts droom ik heel vaak dat mijn benen bewegen en dit is niet te stoppen, wat is dit?

Maar ik heb ook echt het gevoel dat ze bewegen dus misschien doe ik dat wel in mijn slaap. Vervelend gevoel!
In mijn droom zit in dan bv ergens, en dan beweeg ik de hele tijd heen en weer door mijn benen..heel echt want vraag me soms af, of het echt gebeurt is maar dan heb ik het gedroomd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Weet je zeker dat je dit dus niet ook echt doet in bed ?
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook meteen aan, maar restless legs schijnt vrijwel alleen voor te komen bij mensen vanaf middelbare leeftijd. En zó oud is Enna nog niet, begrijp ik.
RLS is overigens bijna altijd erfelijk bepaald, dus ze zou eens kunnen checken of familieleden er ook last van hebben. Maar eigenlijk denk ik meer aan een "onrustige droom" dan aan een "syn"droom als RLS. Misschien stress die zich op deze manier manifesteert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die middelbare leeftijd ben ik het niet eens: bij mij begon de ellende van RLS tijdens de zwangerschap en het hoeft ook niet erfelijk bepaald te zijn.
Een diagnose kan alleen een arts geven natuurlijk, maar ik raad Enna zeker aan naar de huisarts te gaan en RLS te noemen.
+ Capthavoc

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk is dat dan echt...als je droomt kan je ook bewegingen maken. Dat is niet vreemd. dat doet iedereen wel. Soms is het vrij heftig dat je er wakker van wordt. Maar maak je niet druk, dit is heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk heb je het restless legs syndroom, juist omdat je er in rust last van hebt. Dat komt bij ongeveer 5% van de mensheid voor.

Als u last heeft van onrustige benen (RLS) dan voldoet u aan minstens twee van de onderstaande kenmerken.

1. Onweerstaanbare drang om te bewegen. Kriebel, onrust en jeuk in de benen (of armen en/of voeten).
2. De drang om te bewegen en de akelige gevoelens worden erger in situaties van rust.
3. De drang om te bewegen en de akelige gevoelens worden verlicht door te bewegen, zo lang de beweging duurt.
4. De drang om te bewegen en de akelige gevoelens zijn 's avonds en/of 's nachts erger dan overdag.

RLS en PLMD (beiden een neurologische aandoening vaak in combinatie voorkomend) hebben invloed op uw functioneren overdag. Door te oppervlakkige slaap of te weinig slaap bent u moe en hebt u moeite met concentratie. De eerste stap in de strijd tegen RLS is informatie, zowel voor de patiënt als voor de behandelend arts. Er wordt onderzoek gedaan, met name in de Verenigde Staten en Europa, naar de oorzaak en naar betere behandelmethoden. De beste behandeling is gebaseerd op een goede samenwerking tussen patiënt en behandelend arts. Geen enkele therapie is effectief voor iedere RLS patiënt en veel methoden verliezen na langere tijd hun werking. Zorgvuldig, en in overleg met uw arts, medicatie proberen blijft belangrijk. Verder onderzoek is gewenst en vindt ook plaats!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kans is zeker aanwezig, hoewel ik je wel erg stellig vind ;-) +, omdat heel veel mensen van het bestaan van RSL niet afweten en ermee door blijven lopen....uh....liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk maar het komt heel veel voor en er zijn natuurlijk gradaties. Als je oververmoeid bent heb je er al gauw last van, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5% van de mensen heeft er in meer of mindere mate last van las ik ergens. Gelukkig wordt er veel onderzoek naar gedaan en is er, sinds nog niet zo heel lang, met medicatie wat aan te doen. Ben ervaringsdeskundige helaas :-(
Door de RLS raak je oververmoeid en kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Ik raad Enna aan naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het als gevolg van oververmoeidheid. Vooral toen ik nog nachtdiensten draaide had ik er met enige regelmaat last van. Het is inderdaad zaak om een vicieuze cirkel te voorkomen. Ik zou zelf ook naar voeding en vitamines kijken. Qua behandeling heeft de reguliere geneeskunde weinig te bieden. Mogelijk hebben behandelmethodes als osteopathie meer te bieden. Niettemin een goed advies om naar de huisarts te verwijzen.
Als het het 'restless legs syndroom' zou zijn zou je het zeker moeten hebben als je wakker bent. Ik heb er al jaren last van.

Ik droom er dan niet van, het houdt me net uit mijn slaap!

Ik denk dat het bij jou gewoon een droom is. En dromen zijn helaas niet te verklaren, ook de steeds terugkerende niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ellende hè! Er zijn medicijnen tegen inmiddels! Helpen mij (meestal) heel goed.
Overigens: je hoeft er overdag geen last van te hebben: er zijn gradaties in.
Kan zijn, dat het geen RLS is natuurlijk bij vraagsteller: de huisarts kan daar zekerheid in geven.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde met 'wakker' niet overdag, maar in bed als je wil slapen.
Dank je voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow hahaha, sorry, verkeer geïnterpreteerd. Overigens: ik heb er overdag ook last van, maar veel minder merkbaar of belastend, omdat je dan makkelijk effies beweegt ;-)
Ik heb wel een gelezen over dat als je voor het slapen gaat, de hele dag aan een ding denkt (gebeurtenis bvb huwelijk) dat je dan ook over zo iets gaat dromen, bij mij is het een keer gelukt. En naast je bed een bepaald voorwerp zetten en er lang aan denken en naar kijken wil soms ook nog wel helpen. Succes!