Zijn er cursusen voor emetofobie ?

Ik ben al vanaf dat ik me ervan bewust ben bang voor overgeven, en het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Dus als iemand in mijn omgeving zegt dat hij/zij misselijk is, dan krijg ik al spontaan hartkloppingen.. laat staan als ik het hoor zie of ruik.
Als gevolg hiervan ga ik bijvoorbeeld nooit uit om dronken kotsende mensen te ontlopen en zo verder..
Ook ben ik zelf bang om te moeten overgeven en heb dit al 7 jaar niet meer gedaan.
Natuurlijk zou ik daar erg graag van af willen natuurlijk.
Nou was mijn vraag: is er een cursus waarbij je de emetofobie als het waren kan laten verdwijnen, tenminste minder laten worden?
Zo ja, wat wordt er dan allemaal tijdens deze cursus gedaan ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Voor emotofobie kun je het best naar een hulpverlener. Losse cursussen zijn er niet.
Je kunt via de huisarts een verwijzing vragen voor een psycholoog.
Mogelijk is er in je omgeving een "groepstherapie - cursus" .
Ritsuka
8 jaar geleden
Via huisarts denk ik ja
Erna55
8 jaar geleden
Typefoutje , natuurlijk ..emetofobie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt eens kijken op de website van de adf-stichting ( Angst-, dwang- en fobiestichting); misschien kun je daar informatie en/of een cursus vinden. http://www.adfstichting.nl http://www.adfstichting.nl/Fobie/Fobie/Emetofobie.aspx

Antwoorden (1)

Emetofobie is net als andere fobieën een angststoornis. Er zijn verschillende therapieën om die angst te bestrijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan cognitieve gedragstherapie, waarbij je kort gezegd leert je gedachten om te zetten. Ook zijn er therapievor,en waarbij je juist langzaam wordt blootgesteld aan hetgeen de angst veroorzaakt, hoewel dat bij jouw angst wellicht wat moeilijk is in de praktijk. Erg succesvol kan EMDR zijn. Van deze therapie weet niemand met zekerheid hoe dat werkt, maar feit is dat het vaak goed werkt. Daarbij wordt je gestimuleerd te denken aan een situatie die jou angst inboezemt. Onderwijl hoor je door een koptelefoon afwisselend in je linker en in je rechter oor een rustig tikkend geluid zoals van een klok. De angst ebt dan weg. Dit wordt herhaald en op den duur lukt het zowat niet meer de angst op te roepen. Enfin, ik zou er van alles over kunnen vertellen, maar als je googelt op EMDR en/of cognitieve gedragstherapie dan vindt je vast veel informatie. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt !