Als er iemand sterft,vragen ze vaak naar de doodsoorzaak.Dat komt toch altijd omdat het hart stopt met kloppen?

Want je gaat,of je bent toch dood als het hart er de bons aangeeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken. Je hebt hier wel een punt en +1.
De doodsoorzaak is dus in principe altijd een definitieve hartstilstand en dan moet er dus een reden van die hartstilstand gegeven worden.

Het beste antwoord

Dat het hart stopt met kloppen is meer de definitie van dood.. De doodsoorzaak is datgene dat het stoppen van het hart veroorzaakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is de uitleg van de maffia. Iemand overlijdt altijd aan een hartstilstand... ongeacht of er een kogel door zijn hoofd is gejaagd.

Maar in werkelijkheid ligt het anders. Stilstand van het hart is niet altijd de oorzaak van het overlijden, maar het hart stopt altijd met kloppen als de hersenen niet meer aangeven dat het moet kloppen.

De doodsoorzaak kan dus van alles zijn...
14 jaar geleden
Nee hoor, het hart is niet de uiteindelijke indicator ; dat is de hersenactiviteit. En lang voor die tijd kunnen er al meer vitale organen zodanig uitvallen dat er geen redden meer aan is, en het stoppen van het kloppen van het hart meer een gevolg dan een oorzaak is.

Hartfalen als doodsoorzaak geven we eigenlijk alleen aan als er in een overigens gezond lichaam ineens het hart er mee stopt, om welke reden dan ook. Wanneer er al tijden sprake is van andere zieke organen, ontstekingen, sepsis, longinsufficientie, nieren die het niet meer doen, noem maar op, is dát meestal de doodsoorzaak, en niet het feit dat ook het hart er uiteindelijk het bijltje bij neerlegt.

Om iemand dood te verklaren echter, wordt er primair naar de hersenactiviteit gekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat je sterft is niet dat je hart stopt met kloppen, maar dat je hersenen te weinig zuurstof krijgen. Als iemand zijn nek breekt of een kogel door zijn hoofd krijgt, is hij enkele seconden eerder dood dan dat zijn hart stopt.

Met de doodsoorzaak die gezocht wordt, bedoelt men niet het stoppen van het hart of de hersenen. Er wordt gekeken naar de reden dat dat gebeurt is. Dat kan gedaan worden om te kijken of er sprake is van een moord. Of (in geval van ziekte) ervan te leren zodat er een remedie tegen de ziekte gevonden kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de oorzaak is waarom: dus ziekte of ongeluk, waardoor levensfuncties uitvallen.
het gevolg is dat het hart het ook opgeeft, en dat is het duidelijkst te zien
anneliez
14 jaar geleden
Dood is iets ingewikkelder:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts).

Dan zijn er nog de stadia:
-Klinisch dood, Door middel van reanimatie kan deze toestand soms ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt dan treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.
-Biologisch dood, cellen onherstelbaar beschadigd, waardoor het leven onherroepelijk is beëindigd.
Na het blijvend wegvallen van de hartslag en de ademhaling is de dood ingetreden.
-Hersendood, nog wel activiteit van het hart aanwezig (kan zijn.)

De grens tussen leven en dood is moeilijk vast te stellen. Tegenwoordig hanteert men als definitie "het volledig en onherstelbaar uitgevallen zijn van de hersenfunctie".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je hart er mee stopt is een gevolg van iets anders. Dat is wat ze dan willen weten.
Dat kan een ziekte, infectie, ongeluk of iets dergelijks zijn.
Dat je hart er dan uiteindelijk mee stopt is niet de reden.
De reden is wat maakt dat het hart er mee stop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar de vraag is dan...waardoor is het hart gestopt met pompen. Er is een aanleiding...een grote open wond bij een ongeluk (uitwendige bloeding) ...of een stomp in je maag hebben gehad, dat je maag kapot gescheurd is, (inwendige bloeding). Er kan ergens een ader verstopt zitten..een bloedvat klappen..Zoveel oorzaken waardoor het hart kan stoppen. En dat wil men weten.
Groetjes Schuimpje.