Wel of geen kroon als de klachten weg zijn?

Ik ben een aantal maanden geleden bij de tandarts geweest omdat ik een kies had die onaangenaam rook en zeer deed.

De tandarts stelde een kroon voor. Op de foto was te zien dat de kies bijna helemaal uit vulling bestond. Nu een aantal maanden later zou het gebeuren plaats vinden maar de klachten zijn al bijna 2 maanden weg. geen pijn en geen stank meer. de tandarts heb ik gevraagd of ik de kroon moet laten zetten. hij zegt dat het beter is van wel voorkomen is beter dan genezen.

Het lijkt me zo zinloos om als je geen klachten hebt een kroon te nemen. De levensduur van de kroon is 10 jaar gemiddeld. De kroon is wel al betaald door mij.
Het gaat me niet om het geld maar het gaat me erom dat de klachten weg zijn.

Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
2.5K

Het beste antwoord

Een kies die vooral uit vulling bestaat loopt grote kans dat er op een gegeven moment nog een stuk afbreekt en dan is er misschien te weinig tandbeen over om nog een kroon op te plaatsen.
Mijn kronen zitten er al bijna veertig jaar probleemloos in, de tandarts die ze heeft gezet zei toen ook dat ze een jaar of acht mee zouden gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet doen als je er geen last meer van hebt, tandartsen willen alleen maar geld aan je verdienen. Mocht je er weer last van krijgen is het vroeg genoeg om een kroon te laten plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U heeft nu mischien geen pijn, maar de bacterie in je mond die gaan gewoon verder met het kapot maken van uw tand. En hoe langer u de tand laat zitten hoe slechter hij word. Als het erg ontstoken raakt kan het zelfs zijn dat de tanden ernaast ook getrokken moeten worden.
De tandarts heeft gelijk. Het is beter als u het nu laat doen, want als u langer wacht dan krijgt de tandarts juist meer werk en dus kost het u meer geld.
Na de tandarts gaan is vervelend maar hij adviseerd u niet voor niets. Hij krijgt zijn loon toch wel is het niet van u dan wel van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je
Als het je niet om het geld gaat, én je hebt de kroon zelfs al betaald, zou ik het toch laten doen. Je gebit moet nog een leven mee.

Toegevoegd na 1 dag:
De infectie kan zich in je mond gaan verspreiden en andere tanden gaan beschadigen, of terugtrekken van je tandvlees veroorzaken.
Nu is het een lege plaats...ook al geneest het mooi.
Als er nog eens zo'n geval is heb je twee lege plaatsen... enz...
Niet echt aantrekkelijk hé.