Wat is dat de ziekte van Berger?

Bij Google staat het een beetje ingewikkeld allemaal

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het is een ontsteking van de nierbuisjes.
De aandoening komt vaker bij mannen voor dan bij vrouwen en openbaart zich meestal tussen het 15e en 35e jaar.

de oorzaak is onbekend , soms lijkt de ziekte binnen één familie voor te komen, en dat het erfelijkheid is maar dit hebben ze nog niet kunnen bewijzen.

de diagnose kun je alleen met zekerheid vast stellen door middel van een nierbioptie.

verschijnselen:
aanvallen van bloedplassen wat zich uit in bruinrode verkleuring van de urine zonder verdere klachten
een aanval duurt meestal enkele dagen.

vaak komt een aanval na een luchtweginfectie of infectie in het maag-darmkanaal
tussen de aanvallen door is er niet-zichtbaar bloed in de urine

soms algemene klachten als moeheid, koorts, keelpijn, spierpijn, pijn in de lendenen
vaak mild verloop met matige nierfunctiestoornis, lichte verhoging van de bloeddruk, licht eiwitverlies in de urine

soms een snel voortschrijdend verloop met snelle afname van de nierfunctie

behandeling:
een eiwitbeperkt dieet
diverse medicaties via de specialist
Prednison – dit gebeurt nog niet veel: deze methode is vooral nog in onderzoek
bij ernstige nierfunctie-afname moet worden overgegaan op nierdialyse of niertransplantatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ziekte van Berger is een nierziekte (ontsteking van de nierfilters) die, als hij jong ontstaat en snel ontdekt wordt, geen ernstige gevolgen hoeft te hebben.

Bij een grote groep patienten heeft het dat echter wel, met ernstige nier-insuffiecientie (nieren doen het niet meer) als gevolg. Dan ontstaat een hoge bloeddruk, en zal vaak ook dialyse nodig zijn. Of zelfs een transplantatie, hoewel daarmee de ziekte niet overgaat.

Het is dus een beetje een of/of ziekte. Maar altijd ernstig.