Hebben dieren seks om andere reden dan voortplanting of genot? Met andere woorden: hebben dieren seks om er voordeel uit te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

Ja hoor, kijk maar naar apen en dolfijnen. Die vrijen met elkaar om e.e.a. goed te maken of om politiek te bedrijven. En om andere redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bonobo's (en in mindere mate andere apensoorten) gebruiken seks bij zo'n beetje elke aangelegenheid, maar dat voorbeeld is inmiddels al lang en breed bekend.

Bij katten hebben poezen vaak de neiging om meerdere partners in korte tijd te nemen, zodat de katers niet weten van welke kater de kitten is, om infanticide te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyena’s. Je kent ze nog wel, die hysterisch lachende slechteriken uit ‘De Leeuwenkoning’. Ik heb nieuws voor je: alle hyena’s hebben een penis. Ook de wijfjes. Bij de bevruchting, moet het mannetje zijn penis in die van het vrouwtje inbrengen (Die eigenlijk gewoon een heel grote clitoris heeft, maar ook het vrouwtje kan een erectie krijgen!). Klinkt moeilijk, maar het lijkt ons nog moeilijker om die jongen er vier maand later weer langs dezelfde weg uit te krijgen…

Alle apen apen apen na? Bonobo’s zijn kleine viezeriken. Het lijkt wel alsof ze seksverslaafd zijn. Ze hebben seks om elkaar te begroeten, om iets te vieren, om een ruzie goed te maken en zelfs wanneer ze zich vervelen. Oh, en ook incest houdt hen niet tegen. Bonobo’s zijn trouwens de enige dieren die elkaar tongzoenen, aan orale seks doen en in groep masturberen. Na een conflict bijvoorbeeld, zitten de twee leiders samen om over hun penis wrijven.
Ook in de zee leven tal van zoogdieren. Men zegt wel eens dat dolfijnen heel erg op mensen lijken. Zij zijn de enigen, naast de mens, die echt genieten van seks (waarom die bonobo’s het dan 10 keer per dag doen blijft ons een raadsel). Die kunnen trouwens best agressief uit de hoek komen, en een groep mannetjes probeert soms een vrouwtje te dwingen tot paren. Dolfijnen onderhouden ook (net als pinguïns) homoseksuele contacten. Het plezier is maar van korte duur, gemiddeld ejaculeren ze al na 12 seconden. Varkens gaan dan weer naar het ander uiterste, hun orgasme zou maar liefst 30 minuten duren. Het is onwaarschijnlijk dat ze er plezier aan beleven, en in de meeste varkenskweekerijen worden de zeugen kunstmatig geïnsemineerd.
En tot slot: de vinarmigen. Dit zijn ongelooflijk lelijke vissen, die bovendien maar weinig plezier hebben in hun leven. De vrouwtjes dragen een soort parasiet met zich mee. Dit zijn de resten van het mannetje. Ze zijn zo klein dat het moeilijk is om voedsel te vinden, dus ze haken zich vast aan een vrouwtje. Heel traag beginnen ze dan te degeneren, tot ze niet meer dan een bult zijn die sperma vrijgeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet wat genot betreft. Ik heb een tijdje terug ergens gelezen dat alleen wij (mensen) en dolfijnen er genot aan beleven.