Eerder wakker, eerder opstaan. Is dit slecht voor me?

Ik slaap normaal strikt 8 uur per dag en dit werkt overigens super normaal gesproken. Ik val direct in slaap en wordt door de wekker wakker en spring er zo uit.

Nu is het de laatste dagen zo dat ik enkele uren voor de wekker wakker wordt. Vanochtend b.v. 2 uur voor de wekker. Omdat dit de 3e dag was, ben ik er eerder uitgestapt. Nu is mijn vraag of dit schadelijk kan zijn, of kan leiden tot meer vermoeidheid? Het uren liggen woelen zonder in slaap te vallen werd een beetje irritant, misschien is dat wel schadelijk dacht ik.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

8 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Schadelijk weet ik niet. Op lange termijn misschien wel. Maar de vraag is. Hoe komt dat zo ineens? Is er iets veranderd? Stress, druk in je hoofd, kamer verbouwd, nieuw bed of kussen, of omgevingsfactoren (kan ook van buiten iets zijn). Dat zouden oorzaken kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien kun je iets rustgevends doen als je zo vroeg opstaat?
joga, in bad, noem het maar op. een rustige wandeling maken.... dan rust je toch uit al heb je minder slaap...

Het beste antwoord

Dat hoeft niet. Als je gewoon uitgerust opstaat, en overdag niet vermoeid bent, kun je waarschijnlijk om welke reden dan ook toe met minder slaap. Dat kan tijdelijk zijn, maar ook blijvend. En er hoeft niet altijd een concrete aanleiding voor te zijn. Minder lichamelijke inspanning overdag kan een oorzaak zijn, (een andere baan ofzo, of vakantie) maar met het ouder worden neemt onze slaapbehoefte ook af (al is dat niet altijd van de ene dag op de andere). Zowel na de puberteit als na pakweg de pensioenleeftijd.

Uren wakker in bed blijven liggen terwijl je niet meer zo moe bent, is in elk geval geen goed idee. Niet direct schadelijk, maar je schiet er natuurlijk weinig mee op, en kunt wellicht de indruk krijgen dat je een slaapstoornis hebt. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Geniet gewoon van de extra uren die je in een dag hebt gekregen.

Ben je echter overdag heel erg vermoeid, en kun je nauwelijks de avond halen nu je korter slaapt, dan is er meer aan de hand. Dat kan extern zijn (wordt je bijvoorbeeld wakker omdat er om die tijd geluiden buiten zijn die je storen, die er voorheen niet waren ? Wegwerkzaamheden, een buurman met een nieuwe baan waar bij vroeger moet beginnen, een nieuwe vogelfamilie die jouw tuin heeft ontdekt), maar natuurlijk ook een lichamelijke of psychische oorzaak hebben.

Houdt het langer aan, kom je echt slaap tekort nu en is er geen aanwijsbare oorzaak voor, dan is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. Maar meestal is er niks aan de hand. Bij lange na niet iederen heeft behoefte aan acht uur slaap.

Zelf sliep ik altijd minstens acht uur per nacht, nog liever negen, tot ik gediagnosticeerd werd met slaapapnoe, en nu met een cpap slaap. Binnen no time sliep ik nog maar vijf-zes uur per nacht, maar voel me overdag meer uitgerust. In het slaaplab bleek mijn slaapkwaliteit uitstekend. En omdat ik niet elke dag al om vier, vijf uur op wil zijn, ga ik nu gewoon een of twee uurtjes uurtje later naar bed. Dat is natuurlijk wel een HEEL concrete aanleiding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Nou minder beweging is het in ieder geval niet. Ik ben juist deze dagen extra druk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje, al lukt het me niet om die ook echt te geven... @wilkers: de slaapbehoefte wisselt altijd. De ene keer zijn die wisselingen groter dan de andere keer en daardoor valt het de ene keer meer op dan de andere. Als je nu plotseling duidelijk minder slaap nodig hebt dan is daar vast wel een of andere reden voor aan te wijzen, maar het is maar zeer de vraag of je daar ooit je vinger op zult kunnen leggen. Soms is er (zoals bij Marleen) een duidelijke reden, maar meestal gaat het om iets heel kleins en onbenulligs, soms een opstapeling van onbenulligheden.
Zolang je overdag nog gewoon blijft functioneren is er geen sprake van een slaapprobleem in medische zin; ik meen tussen de regels door te lezen dat dat het geval is. Er is dan dus geen enkele reden om je druk te maken, probeer te genieten van die uurtjes die je extra te besteden hebt gekregen.
Als je overdag wel problemen met functioneren krijgt kan je beter maar wel naar de huisarts.
wilkers
8 jaar geleden
Nouja, ik ben een stuk minder energiek vandaag. Ik functioneer nog wel gewoon, maar heb er wel een beetje last van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar na drie dagen zou ik me daar nog niet meteen zorgen over maken, Dikke kans dat je normale slaappatroon gewoon weer terugkeert. Je hebt de vorige dagen juist HARD gewerkt zeg je ; dat is dus een doorbreking van je normale patroon. Daar kan je slaap OOK op reageren.
Pas als je meerdere maanden een verstoord slaappatroon hebt en er is geen aanleiding (meer) voor, heeft het nut verder te zoeken. Drie dagen niet goed of minder slapen, daar kan de dokter ook nog niks mee.
wilkers
8 jaar geleden
Donderdag was de laatste keer dat ik wakker werd, maar ik sliep weer in door het geluid van regen en onweer. Daarna eigenlijk geen last meer van gehad of ik sliep zo weer in. De komende weken ben ik nog erg druk, wellicht dat het opnieuw gebeurd als de rust terugkeert?