hoeveel procent sterft aan leukemie?

ik ken iemand die leukemie heeft. Ik vraag mij af hoeveel procent kans hij heeft dat hij overlijd. Hij is 10 jaar. IK hoop dat iemand het antwoord weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K

Antwoorden (2)

Er zijn diverse vormen van leukemie, waarbij de ene soort meer kans op genezing geeft dan de andere soort. Zonder de informatie welke vorm het betreffende kind heeft is hier geen betrouwbaar antwoord op te geven. Over het algemeen is het op dit moment zo dat 20% van de kinderen die leukemie krijgt daar niet van geneest. Dit percentage is in veertig jaar tijd enorm gedaald, want in 1960 genas minder dan 5% van deze kinderen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling, de soorten leukemie bij kinderen wijken nog niet eens zo heel erg af qua genezingskans maar: "De precieze genezingskans voor ieder individueel kind hangt af van veel verschillende factoren. Dit zijn o.a.: de leeftijd, het geslacht, het aantal leukemiecellen bij diagnose, de eventuele uitbreiding van de leukemie naar het zenuwstelsel of de zaadballen, het type leukemie en het soort DNA afwijking in de leukemiecellen. Zeer belangrijk is ook de eerste reactie van de leukemie op de chemotherapie."
Leukemie bij jonge kinderen is vaak een acute lymfatische leukemie (ALL). De overleving is heel erg afhankelijk van de locatie van de genmutatie (dus het type ALL) en de behandelopties (geslaagde transplantatie e.d.) en persoonlijke factoren.

De gemiddelde 5-jaarsoverleving is goed, nagenoeg 65-85% bij kinderen.*

Er zijn ook nog andere vormen van leukemie, namelijk AML (acute myeloïde leukemie), CML (chronische ") en CLL (chronische lymfatische leukemie). Deze komen minder vaak tot bijna nooit voor bij kinderen.