koortslip is dit het wel ?

men lief heeft blaasjes op haar lippen. maar ik weet niet zeker dat het dat wel is. want er is van de eerste dag gewoon klein begonnen. nu na 5 dagen heeft ze 5 blaasjes op haar lip en 1eentje ervan is open gesprongen. en er kwam bloed uit :s wat kan dit zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft ze wel iemand oraal verwend met een Soa?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durfde het niet te zeggen maar dacht het wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat kan niet heb haar goed kunnen in de gaten gehouden aleja tot zover dat ik weet :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahah gelukkig dan maar.

Het beste antwoord

Dit is een koortslip. Het zijn vaak meerdere blaasjes en wanneer een korstje opengaat, bloedt het ook wel eens.
Het begint vaak met jeuken en een branderig, trekkend gevoel. Dan verschijnt een verdikking en een blaasje. Omdat het vocht het Herpes virus bevat ( de veroorzaker),
besmet het de huid rondom weer en verschijnen er soms meerdere blaasjes. Het is eenvirus dat veel mensen met zich meedragen en zodra de weerstand wat lager of bij zonnenbrand steekt het de kop op. Dit virus blijf je bi je houden als je het eenmaal hebt opgelopen. Het sluimert in de zenuwbanen van de huid en ineens heb je er weer last van zodra je koorts krijgt of een van de vorig genoemde verschijnselen.

Wanneer het virus zich openbaart en je komt er mee in aanraking, door zoenen en /of ander lichamelijk contact dan wordt je er ook mee besmet, want het virus bevindt zich in de blaasjes en de verse korstjes.
Het is niet gevaarlijk, mar wel pijnlijk en erg lastig. Voor babies is het wel gevaarlijk, daar kan ze dus maar beter niet mee knuffelen zolang de huid nog niet genezen is.
Ze kan l-lysine slikken ter preventie . dat helpt erg goed. Het is een soort aminozuur speciaal tegen koortsblaren. Je voelt ze wel opkomen maar ze breken dan niet door. Vraag maar eens info bij de drogist! Er zijn ook allerlei smeermiddeltjes voor, maar die bestrijden de klachten hoofdzakelijk. Echt sneller genezen doen ze vaak niet.
Het enige dat mij altijd wel helpt is 'vectavir'. Dit moet je echter meteen smeren zodra je het voelt opkomen en dan heb je het net vaak niet bij je. Ben je er wel op tijd bij, dan breken ze niet echt door, misschien een klein plekje, maar dit is dan ook snel weer weg als je regelmatig smeert.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het herpes (koortslip is.