Een vriend van mij houdt zichzelf voor de gek, hoe krijg ik hem zover dat hij de waarheid onder ogen gaat zien?

Een goede vriend van me is sinds een jaar getrouwd en heeft me en heeft net een kindje. Ondertussen gaat hij vreemd met een collega. Hij zegt dat het hem om de spanning en de seks gaat, maar ik weet haast zeker dat hij verliefd is op die ander. Ondertussen houdt hij dus zichzelf, zijn vrouw én die ander voor de gek. Ik wil graag dat hij tegen mij zijn ware gevoelens toont, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Kristal
11 jaar geleden
Goeie vraag. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik me hier volledig buiten houden. Dit is iets tussen hem em zijn vrouw en collega. Jij bent enkel een vriend waar hij zijn ei kwijt kan. Hij vertrouwd jou iets toe, een groot geheim, dat houdt in dat jij bij hem ook terecht kan mocht jezelf een geheim krijgen. Bovendien win jij er niets mee als hij eerlijk gaat zijn tegenover jou, boeit jou het of het om de seks gaat of dat hij verliefd is, als hij zijn vrouw en kinderen maar niet gaat verwaarlozen. Mocht dat zo zijn is het tijd hem te vertellen dat het zo niet verder kan, op dit moment wordt we zo te horen nog niemand verwaarloosd, enkel hijzelf. Mocht hij verliefd zijn op zijn collega, maar niet bij zijn vrouw wegdurven, straft hij zichzelf toch wel, denk ook aan schuldgevoelens. Het is aan hem zelf om op te lossen waar hij aan begonnen is, jouw rol is enkel de beste vriend die goed luisterd en waar je je geheim kwijt kan.
Kristal
11 jaar geleden
Doodie, het lijkt haast alsof je zegt dat het minder erg is als het alleen maar om de spanning en de seks gaat, dan wanneer hij verliefd is.
Beide redenen kloppen niet wanneer je een (stilzwijgende) afspraak hebt om een monogame relatie te hebben met je geliefde. Mogelijk houdt hij zichzelf voor de gek, mogelijk heb jij gelijk, feit is dat hij zijn vrouw bedriegt. Ik lees nergens dat zijn vrouw ook een vriendin van jou is. Dat zou het nog lastiger maken.
Als zijn vrouw een vriendin van je is, kan je beter even afstand nemen, ook van haar.
Maar zij zal zich dan mogelijk afgewezen voelen door jou en dan heb jij een probleem.
Wanneer het voor jóu een probleem wordt, kan je je vriend een tijdslimiet geven. Of je zegt het binnen 2 weken, of ik ga het je vrouw zeggen want ik wil mijn vriendschap met haar niet kapot laten maken door jou affaire. En ik heb geen zin om te huichelen.
Als je niets hebt met zijn vrouw, zou ik het op zijn beloop laten. Maar als het mijn vriend was, zou ik me erbuiten houden.
Het is zijn leven, zijn keuze. Of je het daar nu mee eens bent of niet.
Meestal leren we veel van onze misstappen, mogelijk hij ook. Wanneer hij om je mening vraagt kan je natuurlijk vertellen wat je ervan vindt maar zonder veroordelend vingertje. Meer vanuit je hart omdat je hem en zijn vrouw en hun kindje de aankomende confrontatie niet toewenst. Ook als vrienden moet je kunnen toestaan dat je vrienden wegen bewandelen die jij niet zou kiezen.

Het beste antwoord

Kies je vrienden zorgzaam. Je bent niet verantwoordelijk voor de daden van je vriend. Echter de maatschappij,.. die maak jij ook! Dus ben je het niet eens met zijn daden, dan wil ik al haast zeggen, dan moet je er wel iets van zeggen.
Jij bent zijn vriend.
Maar ook, hij kan niet van jou verwachten dat hij maar heftige dingen tegen jou mag zeggen zonder daar een eerlijke reactie van jou op terug te krijgen.
Dit vergt moed en daadkracht (iets wat de maatschappij nodig heeft, zulke krachtige mensen) om er iets van te zeggen. Je kan je 'vriend' ermee kwijt raken, en dat is dan ook gelijk waarom het zo moeilijk is om te zeggen.

Vreemdgaan is een gebrek van de persoon in kwestie, dat weet iedereen. Hij heeft dus nog een lange weg te gaan en blijkbaar heeft hij niet de kracht in zichzelf gevonden om de onderliggende onzekerheden(die het vreemd gaan hebben doen ontstaan) tegen jou of zijn vrouw te zeggen.
Het zou hem meer een vriend hebben gemaakt, deze onzekerheden te vertellen dan het vertellen dat hij vreemd gaat. Deze man heeft hulp nodig en sturing.
Als goede vriend, en vriend van de maatschappij raad ik jou aan, hem jouw kant van je verhaal te vertellen. Hij heeft immers jou 'belast' met zijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De maatschappij, dat ben jij"...

Andere antwoorden (3)

je kan deze vriend in een gesprek op zijn verantwoordelijkheden (vrouw en kind) wijzen en vragen wat hem bezielt om zijn huwelijk en gezin op het spel te zetten.

spanning en sex zijn amper te vinden in een jong gezin.
dat is een van de consequenties van het vaderschap.
veel mannen hebben dat héél laat door.
veel meer kan je niet doen, iemand wijzen op de feiten, dat is alles en nog een vraag stellen misschien, ben je verliefd ? maar of je een eerlijk antwoord krijgt, is de vraag.
maar mijn advies is: doodie niet verstandig wat je wilt doen, als je een goede vriend wilt houden, bemoei je er dan niet mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt @conqie! (alleen je vergeet hem te plussen!)
v.s. schrijft dat hij een goede vriend is en met een collega vreemd gaat.
Ben je zijn of haar vriend ? Vrienden horen zien en zwijgen je verteld hun misschien alles in vertrouwen . Het is zijn leven , zijn verantwoordelijkheid , de vrouw in kwestie is niet jouw zus of jouw vriendin . Je kunt hem wel op wat dingen aan spreken een op een maar ga niet de moraal ridder uit hangen , beschuldigen , vertel haar of ik doe het , gedoe , hou je er buiten . Kan je dat niet neem afstand . Een vriend luistert , probeert te begrijpen , en geeft wat hints en vraagt waar ben je mee bezig , loopt het niet uit de hand , wat wil je nou echt , waar loopt dit naartoe , is dat wat je wilde toen jullie een kindje namen . Maar dan toch wel klaar en een nieuw onderwerp ! Of hij of zij moet er zelf mee zitten , of over willen praten . Anders bemoei je er niet mee . Gaat het je irriteren hou je afstand , of zeg jo ik vind dat gelazer niks ik wil er niks van weten . Leef en laat leven . Ga niet de dominee uit hangen . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt alsof die vriend van je iemand is die fluitend dor het leven gaat,alle wind mee heeft en zich niet te druk maakt om evt. verantwoordelijkheden naar zichzelf,zijn vrouw en kind.

Maar heeft hij die zelfde nonchalante houding naar jouw toe?Hij vertelt dit alles wel aan jouw,het lijkt me niet dat hij dat met snikken en schaamte doet of heb ik dat mis?

Als hij in jouw een vriend ziet waarbij hij alles kwijt kan,dan luistert hij ook naar jouw.Maar misschien moet je proberen duidelijker te zijn.Als het een echte vriend is zal hij toch merken dat het je niet om een kilo runder of half om half is te doen.

Maar iemand die alles in de wind slaat ziet de bui niet hangen,en daar kun je verrekte weinig aan doen..Want uiteindelijk zijn het jouw zaken niet...hoe wrang dat ook klinkt.Je kunt en je mag je niet verantwoordelijk gaan voelen voor zijn volwassen bezigheden.

Maar je bent wel belangrijk voor hem,vergeet dat niet.Hij heeft het je toch verteld,misschien onbewust opzoek naar raad,advies,waar hij wat mee kan?Misschien is het zo dat hij het kwijt moet,omdat het ook aan hem knaagt maar hij kan er niet de woorden voor vinden of met de emoties omgaan.
Wat heb je tot nu toe gedaan om hem jouw mening duidelijk te maken?Schreeuwen?Zwijg dan en als hij zich zorgen begint te maken om jullie vriendschap dan kun je hem zeggen;Frits,je houd jezelf en marietje,kleine pietje en dat grietje voor de gek!Heb je gezwegen?beetje meegelachen?Dan is het tijd om tijdens het vissen uit te BARSTEN EN HEM TE ZEGGEN DAT HIJ ZICH ALS EEN ZAK GEDRAAGT.
jij kent je vriend het beste....

Zonder jouw goedbedoelde en terecht bezorgde gedachten zal het hem ook wel duidelijk worden.Keer hem de rug toe en dan zal hij ook wel zijn les leren.Blijf vasthouden aan je eigen normen en waarden en maak deze duidelijk aan hem(hij zal ze nu nog in de wind slaan?)Later zal hij je er dankbaar voor zijn.

Blijf JEZELF en WEES een VRIEND

Als ik iets ben vergeten of als je nog vragen hebt zet ze maar in de reacties:)

Sterkte ermee.

Toegevoegd na 11 minuten:
Rotsituaties dit....

Knap dat je zon vraag durft te stellen trouwens,getuigt van vriendschap.

Je kunt het ook zo opknappen he,ik k weet niet of die graag kiest...;)