Hoe moet ik de hyperventilatie voorkomen?

Mijn vriendin heeft elke dag een Hyperventilatie aanval.
Ze durft geen professionele hulp te zoeken, ivm vroeger...

Wat kunnen we doen, zodat we de hyperventilatie aanvallen kunnen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek contact met een haptotherapeut of lifecoach
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt misschien een beetje gek, maar als je haar aan het lachen maakt dan stopt het snel. Spreek het vantevoren af dat je dat gaat doen, anders begrijpt ze je misschien verkeerd en word ze boos. Bij mij werkte dat súper!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het ook een tijdje gehad en als ik het voelde opkomen moest ik een slok water in mijn mond houder, zo moet je wel door je neus ademen waardoor je weer rustiger wordt. Hoewel ik er niet heel erg last van had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oplossingen genoeg maar de bron moet aangepakt worden. als ze die zelf weet ben je al een heel eind. de beste manier om er snel door te komen is: inspanning. Je lichaam reageert alsof er gevaar is; alleen dan gebeurt er verder niks. Loop je de trap een paar keer op en af; of ga op de hometrainer in zware stand. geef je lichaam waar hij omvraagt: inspanning (vluchtreactie). Blijft het tussen je oren spoken dan adviseer ik haptonomie (evt. in combi met yoga) of fysiotherapie.
success; ik weet hoe het is en als dieze dingen niet helpen zul je toch naar de huisarts moeten of naar een pvk bij de huisarts in de praktijk (neem iemand mee die je vertrouwt en erbij wilt hebben).

Antwoorden (3)

Vaak treden hyperventilatieaanvallen in bepaalde situaties op. Bijvoorbeeld: als iemand ooit zo'n aanval gekregen heeft in de supermarkt, herinnert hij of zij zich dat bij het volgende bezoek aan zo'n winkel. Dat veroorzaakt stress, en kan zo de volgende aanval oproepen.
Om te beginnen kun je dus eens met haar nagaan of er bepaalde omstandigheden zijn die zo'n aanval opwekken. Dat hoeft niet per se een bepaalde plaats te zijn, maar kan ook een gevoel zijn, bijvoorbeeld angst voor ruzie of faalangst.
Dan de vraag: hoe zorg je dat het niet meer gebeurt? Daarvoor moet ze eerst weten dat ze er niet dood aan gaat, en dat ze zelf zo'n aanval kan stoppen. NIET door in een zakje te ademen, maar bijvoorbeeld door even flink te bewegen (zie bron). Bij een hyperventilatieaanval zitten er namelijk veel te veel stresshormonen in het bloed. Die hormonen bereiden je voor op veel lichamelijke activiteit: wegvluchten, aanvallen, verdedigen... Maar als je in een winkel rondloopt of in vliegtuig zit, of gewoon tv zit te kijken, is je lichaam wel helemaal klaar voor actie, maar gebeurt er verder niks. En daar zit je dan: heel veel zuurstof in je bloed, een verhoogd suikergehalte, enorm doorbloede spieren, een op hol geslagen hartslag... paniek! De beste oplossing is dan te doen waar je lichaam zich op heeft voorbereid: bewegen! Gebruik al die zuurstof en die suikers maar gewoon op. Het kan er wat vreemd uitzien, maar op en neer springen of een rondje hollen vermindert de aanval meteen!
En zodra je vriendin dát weet, kunnen jullie eens kijken hoe het gaat als ze expres een situatie opzoekt waar de kans groot is dat ze een aanval krijgt. Dan is het zaak dat ze merkt dat ze die zelf kan stoppen. En dan kan het omgekeerde gebeuren als bij het 'aanleren' van die aanvallen: je kunt ze zo langzamerhand afleren. Want hoe minder stress je ervaart, en hoe meer je het gevoel hebt dat je de situatie in de hand hebt, hoe kleiner de kans op zo'n aanval wordt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit probleem ook gehad tot een arts me adviseerde om aan yoga te gaan doen. Niks voor mij, maar sinds ik dat 20 jaar geleden gedaan heb, heb ik daarna nooit meer één aanval gehad.
10 jaar geleden
Yoga is inderdaad geweldig tegen hyperventilatie. Je kunt de oefening ook gewoon thuis doen, een paar keer per dag een minuutje of 2. Het enige wat je hoeft te doen, is langzaamaan je uitademing twee zo lang laten duren als je inademing en dan vooral gewoon en niet te diep inademen. Het werkt nog beter als je bij de uitademing ook je buik intrekt. Reken op een week of 6 voor je er helemaal aan gewend bent. N.B.! dit is dus een oefening, niet proberen het de hele dag door te doen!
groeten, een yogadocente.