Wat is BIJ MEISJES het verschil tussen adhd en add?

Ik las ergens dat adhd bij meisjes minder snel opvalt omdat meisjes vaak niet de hyperactieve adhd hebben. Maar wat is dan nog het verschil tussen add en adhd als het om meisjes gaat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meisjes kunnen wel (hyperactieve) adhd hebben.
Zonder het hyperactieve blijft er add over. Maar eigenlijk zeg je dat zelf ook al.
Als het klopt wat je gelezen hebt (dat denk ik wel) dan hebben meisjes in verhouding dus vaker add. mooie website:
http://www.levente.nl/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar er stond wel dat meisjes dus de vorm van adhd kunnen hebben zonder de hyperactiviteit. Dan is het dus nog steeds adhd..?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doordat er is het DSM veranderingen hebben plaatsgevonden in de benamingen is het er soms wat ingewikkelder op geworden. ADD wordt officieel ADHD-I genoemd, het is precies hetzelfde.
Daarvoor werd het ook wel als AD(H)D geschreven. https://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD
"ADHD-I, het overwegend onoplettende type (ADHD Predominantly Inattentive Type). Dit is het type waarbij vooral sprake is van ernstige en aanhoudende aandachtszwakte (moeite om de aandacht in het hier-en-nu te houden, dromerig type). Dit wordt ook wel het ADD-type genoemd."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ps. met AD(H)D werden alle types bedoeld, maar deze manier zie je steeds minder, dus kan je verder vergeten.

Het beste antwoord

ADD is eigenlijk geen officiële diagnose. Volgens de DSM spreken we van ADHD van het hyperactief-impulsieve, onoplettende of gecombineerde type. Het onoplettende type heeft geen hyperactieve kenmerken en wordt daarom in de volksmond vaak ADD genoemd. Maar meisjes kunnen evengoed ook ADHD van het hyperactief-impulsieve of gecombineerde type hebben.

Ook bij meisjes die wél hyperactieve kenmerken hebben, kan het wat subtieler zijn dan bij jongens. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat de individuele verschillen veel groter zijn dan eventuele verschillen die er zijn tussen jongens en meisjes. Maar je kunt je vast wel voorstellen dat hyperactiviteit bijvoorbeeld in de klas veel sneller zal opvallen bij een leerling die niet op zijn of haar plek blijft zitten en steeds voor zijn beurt praat, dan bij een leerling die wel blijft zitten maar continu met een potlood op de tafel tikt, veel praat en/of zich vooral heel onrustig vóelt (maar intussen wel geleerd heeft om stil te zitten, zoals je bij volwassenen met ADHD wel ziet).