Waar ga je naar toe als iemand met Borderline uit huis wordt geplaatst?

Een vriendin van mij heeft een heftige vorm van Borderline. Ze heeft zich twee maanden geleden 'vrijwillig' laten opnemen in een jeugdziekenhuis, maar wilde ook gelijk weg omdat het eigenlijk niet zo was als het haar verteld was (Ze werd daar ook erg suïcidaal) Nu is ze er dus uit, maar zeggen de behandelaars van haar dat als ze zich niet vrijwillig laat behandelen ze dan Jeugdzorg inschakelen, uit huis wordt geplaatst en in een Jeugdzorg instelling komt. Ik heb zelf wat op internet rond gekeken en Jeugdzorg instellingen vind ik alleen maar voor opstandige kinderen of jeugdgevangenissen. Terwijl zij naast Borderline een angststoornis heeft voor mensen. En ze in zo´n instelling niet echt een behandeling krijgt. Mijn vraag is nu, waar kan iemand terecht komen die niet vrijwillig wil worden opgenomen, borderline heeft, suïcidaal is en een angststoornis heeft. en waarom kan ze niet naar een ander psychiatrisch jeugdziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.1K

Antwoorden (6)

Als deze persoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is, dan wordt ze opgenomen in een gesloten psychiatrische inrichting. Maar dan moet er echt iets ernstigs gebeuren.

Vrijwillig kan zij zich ook op laten nemen in een psychiatrisch ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De Wende" van GGzE Eindhoven.
Een kliniek voor Borderliners, zéér aan te raden.
Gespecialiseerd in borderline problematiek.
Echt de moeite waard..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, heb er via mijn pber ook goeie dingen over gehoord.zoek anders ff op via google.
hoi ik ben 24 jaar en heb ook borderlyn en ben ook suicidaal. ben ook opgenomen geweest een half jaar lang .ze moet niet naar een instelling gaan , maar er achter zien te komen waarom ze borderlyn heeft gekregen . want dat krijg je niet voor niets, snap te. ik zou naar ggz gaan en vragen naar vrederust bergen op zoom en ze kan daar kiezen wat ze zelf wil opnamen , deeltijd , of leefstijltraining best relaxt daar hoor het is daat net zo groot als een klijn dorpje . ze moet gewoon ff informeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand op eigen verzoek uit een ziekenhuis vertrekt, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf.
Zij moet snel naar de GGZ gaan, om een indicatie te krijgen voor een psychiatrische setting.
Qua huisvesting is voorlopig Jeugdzorg een goede verwijzing.
Of wil je haar in huis nemen? Dat zou ik noooooit doen.

Als ze niet naar Jeugdzorg wil, loopt ze de kans bij de groep dak en thuislozen te gaan horen, zolang er nog geen opname voorhanden is in de psychiatrische setting.

Ook borderliners moeten leren zich te voegen naar wat kan, en niet uitsluitend te willen wat ze zelf willen.
Als vriendin moet je haar daarop wijzen.

Maar borderliners zijn vaak hele heftige personen, en het valt niet mee om er tegenin te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal mogelijkheden die ik aan wil dragen.
- Algemeen ziekenhuis met een psychiatrie afdeling vaak paas afdeling genoemd.
- Psychiatrisch ziekenhuis
-Gespecialiseerd psychiatrisch ziekenhuis
-Algemeen opvanghuis
-Gespecialiseerd opvanghuis
-Zorg boerderij
-Gespecialiseerde zorg boerderij
-Organisatie voor begeleid wonen
-Gespecialiseerde organisatie voor begeleid wonen.

Er is dus keuze genoeg. Mijn advies laat haar contact met haar oude behandelaar en laat haar in onderling overleg een keuze maken uit het zorgstelsel. Vaak kunnen behandelaars er voor zorgen dat ze snel opgenomen kan worden. Wanneer ze zichzelf aanmeldt kan ze te maken krijgen met lange wachttijden. Eventueel kan ze ook haar zorgverzekering voor bemiddeling vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat vast dat je vriendin hulp nodig heeft, ze ondervindt zelf problemen van haar psychische gesteldheid. Dat kan binnen de jeugd ggz. Door het land heen zijn er verschillende instanties die een dergelijke hulp bieden. Het ligt er erg aan waar je vriendin woont. Hulp kan worden geboden door een opname, dagbehandeling of ambulante hulpverlening. Dus of ze blijft 24 uur per dag, of ongeveer 8 uur per dag of een paar uur in de week gaat ze daar langs.

Als ze een gevaar is voor zichzelf of voor een ander kan ze inderdaad gedwongen opgenomen worden. Als je minderjarig bent kan er door Bureau Jeugdzorg inderdaad een OTS (onder toezicht stelling) worden aangevraagd bij de kinderrechter, waarna er een gezinsvoogd wordt aangesteld. De gezinsvoogd kan bepalen dat een jongere wordt opgenomen.

Als je meerderjarig bent en je bent een gevaar voor jezelf of voor je omgeving, kan de burgemeester een IBS uitspreken of de rechter kan een RM (rechterlijke machtiging) uitspreken. En dan kan een meerderjarige gedwongen opgenomen worden.