Hoe vertel je iemand dat je flauw bent van zijn/haar zwaarmoedigheid zonder hem/haar nog zwaarmoediger te maken?

Gaat om iemand die nogal zwaarmoedig is, maar zichzelf ondertussen wel heel goed zegt te vinden en maar niet snapt waarom mensen zo tegen hem/haar doen en dat het leven zo zwaar is en hij/zij het nooit in de schoot geworpen krijgt. En ik wil diegene niet meer pijn bezorgen dan diegene al heeft, maar het is wel heel deprimerend om mee om te gaan. En erg vermoeiend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gaat om iemand waar ik verder wel om geef..enzo...is verder ook wel een lief iemand, maar dat zwaarmoedige...

Toegevoegd na 18 uur:
Wat grappig dat iedereen er een vrouw van maakt..

Toegevoegd na 3 dagen:
Heb het laatst toch maar een poging gegeven om het te vertellen in de vorm van metaforen. Weet niet of het aangekomen is, maar het was een vermoeiende conversatie. Heb vooral gebruik gemaakt van een van de antwoorden van een andere vraag door een schild te visualiseren zodat je niet leeggezogen wordt. Hielp erg goed en deze methode ga ik ook zeker vaker toepassen.
Iedereen bedankt voor z'n prachtige antwoorden. Het heeft zeker geholpen om het te kunnen vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
sterredag
13 jaar geleden
laat hem (of ga met hem) de film "the secret 2006" zien, misschien gaat hij het leven dan anders bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die film nog nooit gehoord, maar zal 'm eens opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: ikke dus niet hahahahaha.
Nou weet ik ook wel, dat ik niet "iedereen" ben, maar toch.... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...jij hebt hem dus gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikke wel.... uh.... :-)

Het beste antwoord

Zwaarmoedigheid is ook een methode om de aandacht op te vragen. Een manier om de energie te nemen van andere mensen (slurpen).
Het doel van deze personen is om je een dusdanige medelijden te creeren, dat je diegene echt zielig gaat vinden. Die persoon zit enorm in de slachtofferrol en is niet in staat om hieruit te komen. Maar sterker nog, sommigen willen hier helemaal niet uitkomen, omdat het een manier is om aan hun energie te komen. Als dat er niet meer is, dan denken ze verloren te zijn, omdat hun bron van energie dan ook wegvalt.

Deze theorie komt uit het boek van de celestijnse belofte. Hierin wordt 4 typen van gedrag neergezet. Een bullebak, een ondervrager, een afstandelijke en een arme ik.

Het is een machtspelletje, waarbij de meeste mensen in een slechte periode proberen om anderen te beheersen.

Diegene waar jij het over hebt, is een typische arme ik persoon. Die probeert om andere te beheersen, door de andere een schuldgevoel te geven.
Vaak zijn ze opgegroeid rond een bullebak welke heel dominant de andere wilt beheersen.
De ondervrager, zoekt net zo lang in een persoon dat diegene gecorrigeerd kan worden met een opgeheven vinger.
De afstandelijke is de tegenpool van de ondervragen en zal niets persoonlijks vertellen, zodat diegene niet gecorrigeerd kan worden. Ze blijven vaag en geven te weinig informatie, zodat er doorgevraagd moet worden en de afstandelijke op die manier de aandacht blijft krijgen.

Zolang diegene waar jij het over hebt, de reactie krijgt dat het allemaal zielig is, en dat je werkelijk schuldgevoel krijgt voor wat diegene is aangedaan, dan zit zij in haar element en krijgt ze alle aandacht en energie.
Een natuurlijke reactie is jezelf afschermen en afstandelijk worden. Zolang je je tegen de situatie in blijft gaan, moet er energie getrokken worden. Dat is het gevecht om de energie en dat zal dus niet werken.

Een manier om energie-slurpen te stoppen is om die persoon VRIJWILLIG jou energie te geven. Verbind je met de universele energiebron en je kunt alle energie geven wat je maar wilt. Concentreer je op diegene, luister oprecht naar haar en wees nieuwsgierig. Een arme ik wil ook graag geknuffeld worden, liefde krijgen. Geef dat, en je geeft de energie, welke jij vanuit het universum krijgt.
Op een gegeven moment merkt de ander dat zij energie krijgt, dan zal de noodzaak om de energie te gaan slurpen minder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan het natuurlijk niet goed inschatten, maar als je een goede basis met die persoon hebt, kun je het beter recht voor z'n raap zeggen. Soms moet je mensen uit hun vicieuze cirkel halen en dat kan alleen door ze even een hele grote spiegel voor te houden.

Leg wel duidelijk uit dat je het zegt omdat je om hem/haar geeft en wil dat ze/hij gelukkig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weg die je zoekt bestaat niet; je kunt iemand helpen, maar je moet er voor waken dat je daardoor zelf het onderspit delft.
Dit klinkt misschien hard maar er zijn mensen die al je energie opzuigen. Je moet daar mee kappen als je daar moe van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijkst is om sowieso op een positieve manier proberen te praten.
Vertel haar hoe het voor jou voelt om zulke dingen te horen en probeer aan te geven hoe dingen ook anders gebracht kunnen worden. Probeer je vriendin op te beuren met dingen die jullie beide leuk vinden. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te voorkomen dat je het zelf ook word haar 'subtiel' zeggen, en verder gaan met je leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een moeilijke en daarom goeie vraag.
Misschien helpen je de antwoorden die gegeven zijn op een andere vraag wat verder.
De vraag is van Annswers en is: Hoe weet je of mensen je energie geven of afnemen? Vooral het antwoord van Gdanonym vind ik erg goed.
Iemand die zwaarmoedig is vraagt vaak erg veel energie van een ander, die slurpt je energie weg. Dat maakt, dat je je erg vermoeid voelt.
Als direct antwoord op jouw vraag: ik denk niet dat je iemand helpt door te zeggen dat je flauw van hem/haar bent.... de persoon zal zich ongetwijfeld nog rotter voelen, zeker omdat je schrijft, dat hij/zij er niet voor open staat (snapt niet waarom mensen zo tegen hem/haar doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was idd een mooi antwoord..heb hem uitgebreid gelzen inclusief de reacties want die zijn ook erg mooi. Dat laatste dacht ik zelf ook al, maar dat leegslurpen klopt ook en ik ben echt definitief van plan dit jaar niet in een winterdepressie te vervallen..koste wat het kost..kortom, mijn energie is ook maar beperkt in deze periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over dat "leegslurpen" hebben we het bij een andere vraag al gehad hè :-)
Je schrijft "dat je van plan bent om..." dat is hetzelfde als "proberen"... niet proberen: DOEN!!! Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan....
Energie heeft niks te maken met de jaargetijden, althans: de soort energie die ik bedoel, de geestelijke.
Zit het daarmee okee, dan gaat de rest ook beter, omdat je je beter voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn geestelijke energie hangt enigzins af van het jaargetijden aangezien ik erg veel energie haal uit de zon en de maan. Die laatste zie ik wel, maar die zon blijft soms achterwege in dit seizoen. Ten tweede zijn de mensen in dit seizoen vaak minder vrolijk, maar tot nu toe ga ik goed. ga in januari op tai chi daar heb ik ook erg veel zin in...dat werkt zo lekker voor je innerlijke energie. ik snap wel welke energie je bedoelt. Laat ik het zo zeggen..als je de neiging hebt depressief te worden blokker je soms je eigen energie. En dit soort mensen helpen niet om je energie te laten vloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me wel voorstellen wat je bedoelt met het blokkeren van energie.
Maar in feite blijf jij zelf baas over je eigen energie, wat eigenlijk ook wel weer een heel prettig idee is.
En wat je zegt: niet iedereen is helpend ;-)
Met respect voor die persoon kun. Je in de ik-vorm vertellen wat je objectief ziet en hoort. Daarna in de ik- of mijvorm aangeven welke emotie het raakt (verwarring,ongeduld, boosheid etc.) daarna spreek je jouw wens uit wat je wil en hoe dat eruit ziet. Lees hetboek "geweldloze communicatie" van Marshall Rosenberg. In deze situatie een middel met respect voor de ander en ook met respect voor jezelf. Succes.