ik heb plasangst dus ik kan niet plassen als er andere mensen in de buurt zijn. wat helpt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien helpt het als je bedenkt dat iedereen dat regelmatig moet doen en dat het heel normaal is en anderen het ook heel normaal vinden. Of laat je doorverwijzen naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
lies000, plasangst heet officieel paruresis. Een verlegen blaas.
Over de effectiviteit van bepaalde behandelingen bij paruresis is nog weinig wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd, maar gedragstherapie lijkt de beste keuze.
Soms kan een bezoek een een uroloog helpen.
https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a27888555/tips-tegen-plasangst/

Antwoorden (2)

Een lastig verschijnsel, maar je bent absoluut niet de enige. Het komt regelmatig voor, en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het met de loop der jaren minder wordt. Ik ken wel zeggen dat je je moet concentreren en alles wat er in je buurt is vergeten en uitsluiten, maar dat is inderdaad gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar geloof me, het wordt beter.
3 jaar geleden
In sommige gevallen kan je het ook zelf verhelpen door aan te leren om in het bijzijn van anderen te plassen. Denk bijvoorbeeld aan andere dingen tijdens het plassen. Probeer een rekensom op te lossen, zodat je je gedachten van het plassen verplaatst.
Als dit niet helpt:
Mijn advies is om naar je huisarts te gaan en je probleem te bespreken. Je huisarts kan dan met je meedenken en je verwijzen naar een psycholoog of andere hulpverlener die je verder kan helpen. Mogelijk speelt er ook een fysiek component een rol. Het is verstandig om dit breed te laten onderzoeken.
Toegevoegd op 18 juli 2020 13:49: tekst
fremar