Waar komt agressie en boosheid vandaan ?

Ik ben een rustige jongen en ik word heel weinig boos maar bij sommige dingen kan het ineens omslaan.

Kan bijvoorbeeld ineens agressief en geiriteerd worden in mezelf als me laptop vast loopt.

Ik word niet boos of agressief als iemand me uitscheld of uit lacht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.7K

Antwoorden (5)

De reden voor agressie en boosheid verschilt per persoon. Het hangt vaak samen met wat hij/zij heeft meegemaakt en hoe hij/zij 'van nature' omgaat met moeilijkheden. Als je vaak boos wordt om kleine dingen die tegenzitten, zoals een laptop die vastloopt, is er meestal sprake van een diepere frustratie die dan naar boven komt. De vastlopende laptop is dan een 'trigger' die de boosheid naar de oppervlakte haalt. Je kunt eens - heel eerlijk - kijken naar dingen die je echt dwars zitten, en die waarschijnlijk helemaal niets te maken hebben met de laptop. Iets wat in je verleden is gebeurd waar je nog steeds boos of verdrietig van wordt? Misschien heb je wel het gevoel niet goed begrepen te worden door de mensen om je heen? En/of kun je je emoties niet zo gemakkelijk uiten? Als je een rustige jongen bent, kun je misschien goed frustraties met je mee dragen zonder dat je je er bewust van bent... totdat er een druppel komt die de emmer doet overlopen, en je misschien zelf schrikt van je buitenproportioneel heftige reactie op iets vervelends.
Soms bouwen mensen een muurtje om zichzelf heen om zich te beschermen tegen nare opmerkingen van een ander. Ze stoppen de pijn weg op een 'veilige' plek. De boosheid blijft dan echter terugkomen, totdat je de pijn onder ogen kan zien en het achter je kunt laten.
Hoe dan ook is het goed om aandacht te besteden aan iets waar je last van hebt; dat zegt veel over jezelf, en kan je goed helpen.. Als je de oorzaak ervan kunt vinden, kun je je bewust worden van hoe je in elkaar zit, en actie ondernemen om te voorkomen dat je zo snel boos raakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, bedankt voor het zelf getypte antwoord, dat waardeer ik. Ik heb inderdaad veel mee gemaakt, en recent problemen met de werkgever gehad (zijn fout) , en ik uit me weinig, heb 1 maatje maar die zie ik soms 1x per week omdat hij een vriendin heeft en soms zit ik daarmee. Ik heb een goede band met me vader, maar kleine conflicten wat er om me heen gebeurt probeer ik zelf erover te praten in me gedachte, en veel dagdromen wat ik wil, wat ik zie, wat ik hoor, soms cijver ik me weg terwijl ik veel in me heb en ik blijf vaak in de zelfde circel en oude patroon. Meestal ga ik lopend naar de Supermarkt of Stad, als iemand achter me of bij me staat die ik ''niet moet'' zoals vandaag dan kan ik onrustig voelen en vaak word ik onrustig in een winkel en dan krijg ik vaak zweet op me voorhoofd, soms kan ik gewoon babbelen met vreemde maar soms ontloop ik het gesprek of oogcontact. Of soms naar 1 ding staren maar ik ben daar van bewust en vaak ben ik gewoon erg actief met kijken, praten, dingen doen, mezelf. Op me werk kan ik vaak zonder tussen stop hard werken snel dingen doen (Verhuizingen) maar in het weekend of vrije dagen dat ik thuis zit gebeurd er weinig uit mezelf ''komt wel'' en laatst had ik zin om de badkamer te poetsen was 01:00 + s'nachts
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik een afspraak heb om 10:00 dan kom ik dat na en dat doe ik, ga ik uit mezelf 10:00 opstaan dan wil ik de wekker vooruit zetten. Dus als iets moet doe ik het, als iets niet moet dan kies ik de keuze zelf maar dan heb ik mezelf ermee, en soms denk ik ''ik ben jong 21 die veel wilt en kan doen dan een oudere persoon, straks ben ik 40 en wat heb ik dan gedaan'' :P
Als mensen je (mogen) uitlachen en uitschelden, moet dat pijn doen.
Die boosheid erover schijn je niet te (willen) voelen.
Dan kan een simpele irritatie over een vastlopende laptop die boosheid opeens buitenproportioneel triggeren.
Ik zou me dus niet zo druk maken over je boosheid, eerder over het gebrek eraan!
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Simon, de kans is klein dat ik boos word, ligt er maar net aan hoe ik me voel, ik moet daarvoor geen conflict hebben gehad, maar door een laptop die triggert komt er iets door me lichaam en dan gaan me gedachte '' erop slaan, door het beeld slaap, uit het raam gooien'' maar dat gaat 100% niet gebeuren denk ik in me achterhoofd, soms wel eens met me vingertop vorse tikken maar verder niet, omdat ik weet als hij stuk is heb ik geen laptop meer. Sorry ik begrijp deze zin niet ''Eerder over het gebrek eraan''
SimonV
10 jaar geleden
Als mensen je uitlachen en uitschelden, zou je boos "moeten" worden". Maar jij schijnt dat niet te voelen.
Wel handig voor de ander!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij schreeuwt en dicht bij me zit r staan heb ik nog de twijfels
SimonV
10 jaar geleden
Als mensen je pijn doen, is het een logische reactie om boosheid te voelen. Als je dat niet voelt, verbaast mij dat.
Overigens is boosheid voelen niet hetzelfde als boosheid uiten, je kunt soms besluiten dat het verstandiger is om je mond te houden.
Agressie kent vele bronnen maar de belangrijkste bron is angst voor verlies. Angst voor verlies van reputatie, van acceptatie, van liefde, van leven etc. Machteloosheid is ook een bron van agressie. Het kan ook voortkomen uit het gemis van iets, mensen om je heen hebben iets wat jij niet krijgen kunt. Een andere belangrijke bron van agressie ligt er in een verstoring van het brein. Dit kan bijvoorbeeld door een psychische stoornis of door invloed van alcohol en drugs. - See more at: http://www.oepsboos.nl/waar-komt-agressie-vandaan/#sthash.9Ik3KAsd.dpuf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij Marije reacties heb ik een lijstje getypt wat ik me kan herinneren wat en waar ik last van heb, het is niet verplicht om te lezen, het bericht is nogal lang Ik heb geen bekende stoornissen, kan bijvoorbeeld slecht tegen druk op het werk combinatie van stres, na een conflict veel erover na denken, slapenloze nachten, na een tijdje verdwijnt het maar kan spontaan terug komen Ik heb nooit drugs gebruikt, alcohol met name bier op zijn tijd, paar biertjes maar op dat moment ben ik juist rustig en alles is mooi en daarna moe. Leeftijd 21jr / 3 oktober
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens.. die min-duim komt niet van mij af.
Boosheid en agressie zijn gevoelens en die komen meestal voort uit onverwerkte pijn en verdriet, machteloosheid/wanhoop/onzekerheid en angst.
Als je wat gefrustreerd raakt door het niet werken van je laptop, dan is dat eigenlijk een heel normale reactie; dat heeft iedereen wel in meer of mindere mate.
Als ik je tekst onder je vraag lees en die bij een ander antwoord, dan lees ik eigenlijk niet zoveel over agressie/boosheid, maar eerder over bang zijn.
Bang dat je leven voorbij schiet (je schreef iets als: straks ben ik opeens 40 en wat heb ik dan met mijn leven gedaan?), soms bang in een supermarkt of in contact met mensen en je hebt ook wat problemen met werkgever, je vader en een vriend die je te weinig ziet vanwege diens relatie. Dat laatste maakt je kennelijk verdrietig. Dat kán bijvoorbeeld zijn, omdat je bang bent dat hij je laat zitten voor zijn vriendin.
Misschien is het een idee om eens op te schrijven waar je mee zit en dan te kijken waar dat vandaan komt. Gevoelens kan je globaal onderverdelen in de 4 B's:
Bang, Boos, Bedroefd en Blij.
Als je voor jezelf duidelijk hebt en begrijpt wat er bij jou speelt, dan kan dat al heel veel van je onrust wegnemen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Me vader zie ik elke dag woon bij me vader, ik zou eens kijken of schrijven helpt, op t werk heb ik meer sociaal contact maar weekends of vakantie doe ik thuis me eigen ding, ik wil het ook anders maar dat is niet zo, bedankt voor je aardige antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Wat is er dan mis met "je eigen ding doen"? Het is toch super juist als je kunt doen waar je zin in hebt in je vrije tijd? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computeren, lang uitslapen, schoonmaken meer niet, gaat in het weekend zo en als ik vrij ben, maar andere kunnen of hebben veel hobby's of sport. Ik wil het anders, een schema of iets anders gaan doen, maar de wil en het doen moet er ook zijn maar die ontbreekt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah okee.
Maar dat is iets anders dan wat je bedoelt met je vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar dat komt door omdat ik mezelf zie in de antwoorden en daarop reageer en dan komen er dingen die niet bij me titel horen.
Boosheid en Agressie word veroorzaakt door dat de een deel van het menselijk brein, namelijk de (amygdala) een amandelvormig deel in de hersenen, een noodsignaal naar alle andere delen van de hersenen stuurt, en deze als het ware in gijzeling neemt, de (cortex en de neocortex) het denkende deel van de hersenen.
De trigger word veroorzaakt door een prikkeling van buiten af, het zij visueel, tonaal, voelen of reuk.
Hier zit een emotionele herinnering en lading achter, vaak door zeer extreme emotionele gebeurtenissen.
Deze is opgeslagen in de amygdala.
Mensen die hier van af willen hebben in therapie te gaan.

Veel succes