Hoe moet ik omgaan met het gevoel van leegte?

Ik kom de dagen een beetje door, maar voer niet echt veel uit. Ik maak mijn verslagen voor school en doe de normale werkzaamheden, was e.d., maar heb het idee ik voor de rest niks doe. Ik ga hierdoor maar achter de computer zitten, waar ik uiteindelijk ook niks nuttigs doe. Ik heb niet echt doelen die ik wil bereiken en de laatste tijd zit ik ook niet echt lekker in mijn vel. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik sport wel veel, maar dat is vooral 's avonds. De rest van de dag ben ik meestal gewoon thuis als ik niet naar stage hoef. Ik heb ook vrienden met wie ik ook wel eens afspreek, maar door onze verschillende werktijden e.d. lukt het niet om bijv. elke week af te spreken. Als ik bijv. om 10uur moet beginnen met werken, zit ik van 8 tot half 10 niks uit te voeren. Ik heb trouwens ook borderline en ga daarvoor ook naar een psycholoog, maar op dit moment kan ik dit niet bespreken bij haar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.9K

Antwoorden (13)

Ga eens een hobby zoeken!
Sporten kan ook heel leuk zijn.
Heb je vrienden?
nodig ze uit om te komen eten, dan heb je gelijk wat te doen!
als je echt een 'leeg'gevoel hebt kun je misschien eens een bezoekje brengen aan de huisarts..
Ik weet namelijk niet of je van nature een 'leeg'persoon bent of dat er andere zaken een rol spelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom in beweging: ga naar buiten en onderneem iets met vrienden of alleen.
Een cursus doen of lekker sporten maakt dat je onder de mensen komt en je beter voelt.
Is dit een brug te ver: stel jezelf dan een doel zoals het opruimen van je kamer of het uitruimen van je kast. Zo blijf je in beweging en dit maakt dat het gevoel van leegte verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stap nemen om te veranderen. Ga dingen ondernemen. Zoek een cursus wat je leuk vind of een sport. Wat mij ook wel eens helpt, is om je jas aan te trekken en een eind wandelen. Daarna voel je, je heerlijk en krijgt meer energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heey daar zijn we weer :-)

Je moet jezelf ertoe zetten om wat te gaan doen. Jezelf een doel stellen voor die dag, en idd niet de hele dag alleen thuis blijven zitten. De dagen zijn stukken leuker als je vriendinnen toe laat en misschien kan je Sinterklaas inkopen gaan doen of iets anders gezelligs.
Als je alleen thuis blijft in deze leegte, dan blijf je het aanwakkeren en wordt het steeds moeilijker om iets te ondernemen zowel alleen als met iemand. Dus.... huppekee kom op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek een vriendin of een vriend
liefde doet wonderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als liefde het medicijn was.......dan was er geen hond meer ziek denk ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd en op dit moment lukt het mij niet om een relatie te hebben, dus dat zal mijn situatie alleen maar erger maken.
beide antwoorden. +
maa
r geen mens hier kan je vertellen wat je moet doen.
het moet van jezelf uitgaan.
stapje voor stapje.
weet wat je voelt jammer genoeg.
neem niet te veel hooi op de vork..
sterkte en vecht ze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan idd niet zeggen wat iemand moet doen, maar je kan wel advies geven... soms help je iemand maar zo op een idee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk Anne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wat borderliner is.
jammer genoeg. dus advies tja?
en dit bedoel absoluut niet verkeerd hoor.
het is zo moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan hebben we al 3 op een rij.... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees welkom dan maar.. heb het zelf niet....pfff moeilijk hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, dan ist ook geen drie op een rij, wat is er dan zo moeilijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het samenleven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nooit iets goed kunnen doen.
na verloop van tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij leeft samen met een borderliner?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet meer.... ging niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat geloof ik ook wel, ik heb zelf ook 2 relaties gehad die grotendeels door mij niet goed zijn gegaan. Maar als ik eerlijk ben klink jij triester dan Olifant en ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stuur je wel pb dit gaat een ander niks aan. ok?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus waarom ik nu gewoon geen relatie begin, ik weet nu al wel het toch niks word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord ook.Héél anders dan vele andere die zich er oppervlakkig vanaf maken.Proficiat.
Dus een plus.
Vergis ik me als ik denk dat je in feite depressief bent? Er is maar één oplossing en die is dat je in beweging komt. Echt waar, dat is het enige dat echt helpt. Je zal het best moeilijk vinden maar sleep jezelf aan je haren het huis uit. Wordt lid van de een of andere club zodat je onder de mensen bent. Nu heb je geen interesses en ook geen doelen maar je zult zelf ervaren dat afwisseling je belangstelling voor dingen zal doen toenemen.

Als je gaat wandelen, kijk dan eens goed om je heen naar de planten en dieren (een kraai, een duif, een eekhoorn) die je ziet en zoek er later op internet eens iets over op of probeer eens te tekenen wat je zag of schrijf erover in je dagboek. Daarna kan je mensen op internet zoeken die daar ook belangstelling voor hebben en leuke contacten leggen.

Maar het meest raad ik je toch aan om onder de mensen te gaan. Als je naar de bibliotheek gaat kan je zomaar iemand aanspreken door te vragen "Is dat een mooi boek dat U daar in Uw hand hebt?" of "Weet U misschien een mooi/leuk/spannend boek voor mïj?" en je hebt zo een gesprekje.

Doen hoor. Niet thuis blijven zitten verpieteren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzich sport ik al 4 keer in de week en daar kom ik al wel genoeg mensen tegen en op straat en als ik bijv boodschappen doe maar ik best wel veel praatjes met mensen die ik niet eens ken. Alleen als ik dan later weer thuis ben, dan weet ik ook totaal niet wat ik moet doen. Ik vind zelf ik wel genoeg onderneem, maar ik neem aan iedereen wel momenten heeft dat ie gewoon thuis zit, maar op die momenten heb ik echt een gevoel van leegte.
zondag
13 jaar geleden
Natuurlijk zitten mensen ook wel eens thuis te niksen; dat doe ik ook. Maar het lijkt me dat jij geen hobbies hebt omdat de interesse je op dit ogenblik ontbreekt. Als je met iets dat in jouw lijn ligt aan de gang gaat zul je zien dat die interesse vanzelf (terug) komt. Dan gaat dat gevoel van leegte weg. (Eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het volgens mij deels bij het goede eind: depressiviteit (een uiting van borderline) kan hier héél goed een rol spelen.
Vraagsteller dient zich m.i. onder deskundige begeleiding te plaatsen,want alléén met wandelen e.d.,hóe goed ook bedoeld,wordt het fundamentele psychische probleem niet adequaat opgelost/verlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf dat als mijn psychische problemen worden opgelost, mijn gevoel van leegte ook wel opgelost zal worden. Maar dat is ook niet zo makkelijk op te lossen allemaal.
Als je al genoeg doet, zoals school en vier keer sporten in de week en af en toe met vrienden uit,
nou dan doe je dus al genoeg.
Misschien kan je nog wat thuis meehelpen met het een of ander?

Wat wil je nog meer?

Veel mensen zitten deze tijd van het jaar niet lekker in hun vel.

Het punt is dat je heus niet altijd iets nuttigs hoeft te doen.
Maar dat je iets kunt vinden wat je leuk vind om te doen.
Dat kan vanalles zijn. Zoek eens op hobby's: er is zo ontzettend veel. Misschien is er iets bij wat jou echt pakt.

En anders maak je maar geen zorgen.
Momenten van leegte zijn niet erg.
Daar hoef je je niet schuldig om te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenstaande antwoorden vond ik te gemakkelijk : er zich met een 'Jantje-van-Leiden" van af maken,maar úw antwoord snijdt hout en gaat dieper op de problematiek van vraagsteller in.
Dus daarom een plus.
Mij lijkt het dat je behoefte hebt aan aandacht van mensen/iemand (één of meerdere vertrouwenspersonen) waarmee je héél goed kunt praten en ál je problemen mee kunt bespreken.

Je hebt beweging voldoende (in casu de sportactiviteiten),dus dáár ligt het niet aan.
Het ligt meer in de tijdsindeling én de verschillen daarmee met je vrienden.

Bedenk wel,dat het seizoen( kale bomen,grauwe,donkere luchten,kou,vroeg donker,laat daglicht) ook debet zijn aan jouw (winter-)depressie.

Dat lost je depressie natuurlijk niet op.

Probeer eerst rustpunten voor jezelf én ín jezelf te vinden:
neem b.v. 10 minuten rust voor jezelf om rust binnenin jezelf te vinden.(gebruik hiervoor rustige muziek of focus je aandacht op een mooie,rustgevende afbeelding).

Geef jezelf dan zgn. positieve affirmaties.
Dit zijn positieve "aanmoedigingen" voor jezelf,die je steeds dient te herhalen.

Zo'n steeds herhaalde aanmoediging kan b.v. zijn: " ik voel me sterk van binnen en ga ..........doen" (.........= naar eigen keuze in te vullen).

Dáárnaast,als je dat wilt,kun je lekker naar buiten gaan en inderdaad van de natuur/buitenlucht (als het weer het toelaat) gaan genieten.

En ga,voor de afleiding,ook b.v. langs iemand die jij goed kent (b.v. een familielid of vrien{in} of kennis) die jouw hulp goed kan gebruiken op wát voor manier dan ook:
dit laatste zal jouw eigenwaarde écht goed doen,d.w.z. te weten én te voelen dat je gewaarderd wordt en je hulp/aanwezigheid welkom is.

Er zijn dus talloze manieren om aan deze winterdepressie te ontsnappen,maar het belangrijkste is/blijft: probeer rust binnenin jezelf te vinden,ga met één of meerdere vertrouwenspersonen praten en ga anderen opzoeken die misschien joúw hulp kunnen gebruiken,maar vooral:
zoek zelf ook hulp,want een depressie is niet niks,voorál niet tijdens deze donkere winterdagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk loop ik al maanden hiermee, maar nu pas ga ik er meer over na denken. Ik heb zoiezo al wel hulp van een psycholoog, maar daar heb ik niet genoeg aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,ik dacht het al: het is een cumulatief gevoel van onmacht/onvrede met je situatie.
Daarom heeft het zich in de afgelopen maanden opgebouwd en is dat dus ---omdat dit gevoel van onvrede/onmacht cumulatief= opbouwend is--- een depressie geworden. Níet mee blijven rondlopen: zoek steun en begrip,nogmaals: bij vertrouwenspersonen die er ook écht tijd voor willen vrijmaken,dus: die er voor jóu willen zijn. Én: probeer je rustpunten te vinden ,zéker binnenin jezelf. Bedenk: élke psychische problematiek komt voort vanuit jezelf,dus het (her-)vinden van je innerlijke rust en stabiliteit is dan een vereiste en is dus een stap op weg naar herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén kleine tip die je zou kunnen helpen om de donkere dagen te verlichten: Ga je huis lekker opsieren met kerstverlichting of brand gewoon extra kaasren/lichten (weet: heldere verlichting helpt tegen winterdepressies=bewezen). Daardoor ga je jezelf prettiger voelen,let maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus en ik vraag me af wat uw beroep is.
super antwoord wat me heel bekend in de oren klinkt.
maar bedankt ervoor want het klopt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan
Hoe je van lezen en schrijven? Dan zijn er altijd sites waar je leuke dingen voor kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens naar de dingen die je wel doet. Je doet best veel. Je vindt alleen dat je nog te veel tijd verkeerd benut en ook dat je te weinig sociale contacten hebt. Verwacht niet het onmogelijke van jezelf. Wat goed dat je ook nog sport 's avonds, daar hebben de meeste mensen geen eens het doorzettingsvermogen voor maar jij wel. Spreek met jezelf tijden af dat je wel achter de computer mag, en de tijd die anders moet benutten kan je invullen met dingen die je een trots gevoel geven. Geef jezelf ook de ruimte om gewoon mens te zijn. Een mens mag ook ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben jij een jongen en ongeveer 20 jaar . Lees dan dit artikel: www.nrc.nl/digitaleeditie/NH/20101124___/1_004/article1.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een meisje;) maar ik heb het artikel gelezen en kan me er wel in vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha , toch leuk dat je het hebt gelezen. Ik vond het ook een interessant artikel. ( miss herkende ik ook iets van mezelf van vroeger :-)
Ieder mens kent het gevoel van leegte denk ik:

De meeste mensen vullen het op door zich achter hun werk te verstoppen,en zich daar helemaal op te storten..
Jongeren vaak met uitgaan (drinken)enz

Het leven heeft een doel nodig,weten wie je bent en waar je vandaan komt.WIE BEN IK...

Ik geloof dat je geschapen bent,en dat God wil dat we hem zoeken en hem leren kennen. Dat lege gevoel dat is het gemis van je schepper in mijn ogen.Dat gevoel is er voor om je zoekend te maken,naar de oorsprong van het leven. de veroorzaker van dit leven..

Dat gevoel zal weer gevuld zijn bij het vinden van je schepper...

Jezus noemt zich de weg de waarheid en het leven.

Jezus zegt de weg,hij zegt dat ie de weg tot God is

Jezus zegt dat ie de waarheid is,de waarheid die we allemaal willen weten..

En het eeuwige leven ..

Ik geloof dat dit het antwoord is op jou vraag:

Onze Heer Jezus koning van hemel een aarde..