Negatieve gevoelens niet internaliseren, hoe doe je dat?

Dag allemaal,

Ik heb vaak last van stress, en via een online persoonlijkheidstest heb ik ontdekt dat ik een perfectionistisch persoon ben. Dit wist ik zelf al, maar ik zou er graag wat aan willen doen.

De online test gaf het volgende advies:
" als je een perfectionistische persoonlijkheid hebt, leer dan om je stress of negatieve gevoelens niet te internaliseren, en zie jezelf niet als een supermens die altijd naar het beste moet streven en nooit mag falen".

Maar wat moet ik precies doen om te voorkomen dat ik mijn gevoelens en stress ga internaliseren? Wat moet ik dan wel doen? Dit staat er niet bij.

Iemand die weet waar ik informatie hierover kan vinden?
Ik heb geen psychologen in mijn kennissen kring om het aan te vragen,
en door de zoekterm "gevoelens internaliseren" of "gevoelens NIET internaliseren" op internet in te geven, krijg je enkel pagina's met uitleg over wat dit precies inhoud, maar niet over wat je ertegen kan doen.

Hoop dat iemand raad weet.
Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (2)

Door te relativeren. Als je daarop zoekt is veel informatie te vinden, inclusief zelfhulpboeken. Wat is relativeren: een gebeurtenis in het juiste perspectief zetten. Hoe erg is het dat jij een fout hebt gemaakt? Er gaat niemand dood aan, het is normaal dat er spaanders vallen wanneer er gehakt wordt. Iedereen begrijpt het en kan het moeiteloos accepteren, want waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. Jij als mens wordt daar geen haartje minder om waard. Niemand zal je er raar om aankijken, het leven gaat gewoon door.
Amadea
9 jaar geleden
Een online zelftest geeft slechts een indicatie. Het is geen harde diagnose. Als je op basis van deze uitslag meer wil kun je uiteraard met zelfhulpboeken aan de slag.

Gezien jouw verhaal (last van stress) denk ik dat je beter eens met je huisarts kunt gaan praten en vragen of hij je kan doorverwijzen naar een gespecialiseerde psycholoog. Die kan vaststellen of perfectionisme inderdaad de achterliggende oorzaak is en je helpen met oefeningen om daar mee om te gaan.

Eventueel kun je dit ook vragen/overleggen met je bedrijfsarts, zeker als het op je werk voor problemen zorgt (bij jouw persoon dan). Vaak weet de bedrijfsarts psychologen die eventuele oefeningen kunnen koppelen aan je werk en wordt (een deel) van de kosten mogelijk betaald door je werkgever.