Loopt mijn uitkering door?

Ik heb een ww uitkering.Vanaf juni 2017
Sinds 7 dec 0 uren contract met proeftijd van 2 mnd.
Nu is gebleken dat ik een burnout heb.
Dit kwam aan licht door dat de moet regeltjes de bekende laaste druppels waren.
Nu heb ik zelf het bedrijf benaderd dat ik hierdoor mezelf niet voor 100% kan inzetten en wil stoppen.
Loopt mijn uitkering nu gewoon door?
Moet ik mezelf ziek melden of moet het bedrijf dit doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Als je zelf wilt stoppen dus ontslag neemt krijg je geen ww.
ronron1212
5 jaar geleden
Als jij ziek bent moet jij je bij het bedrijf ziek melden.
Inekez1
5 jaar geleden
"Nu is gebleken dat ik een burnout heb."
Na 1,5 jaar in de ww en 1 week werken? Wie heeft de burnout vastgesteld? Zou het niet iets anders kunnen zijn, waar je met een beetje hulp (vanuit je werkgever of van een psycholoog) aan kunt werken? Als de regeltjes op het werk de laatste druppel zijn, dan vraag ik me af wat dan al die andere druppels zijn geweest in de afgelopen anderhalf jaar? Heb je thuis problemen of teveel drukte of stress? Dan is het wellicht een heel goed idee om juist wel te gaan werken en minder thuis te zijn. Wat het ook is: veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt inderdaad een soort van burn-out krijgen door niets doen.
https://mindtuning.nl/artikel/oorzaken-burn-out/

Antwoorden (1)

Je kunt in je proeftijd ontslag nemen, maar daarmee vervalt in de regel wel je recht op een WW-uitkering. Het UWV mag de WW-uitkering weigeren, nog erger, de gemeente kan zelfs een aanvraag voor bijstand weigeren.

Tijdens een proeftijd gelden de bijzondere regels dat de werknemer zonder opgave van reden ontslag kan nemen, net als dat je werkgever zonder opgave van reden je kan ontslaan. Zelf ontslag nemen in de proeftijd heeft meestal negatieve gevolgen voor je recht op WW-uitkering.
Een van de voorwaarden voor het verkrijgen van een WW-uitkering is dat je werkloos wordt zonder daaraan schuld te hebben. Het bedrijf is bijvoorbeeld failliet of het werk dat je deed wordt uitbesteed en er is in het bedrijf geen andere plaats voor je. Dan behoud je je recht op een WW-uitkering
Neem je zelf ontslag tijdens de proeftijd dan ben je werkloos door eigen schuld en het recht op een WW-uitkering vervalt. Dit laatste kan soms anders zijn, als je voldoende oorzaken kunt aandragen die ook nog overtuigend moeten zijn, dat de uitoefening van je werkzaamheden in die mate belastend is dat doorgaan met deze baan niet van jouw kan worden verlangd
Het vereist wel een grote overtuigingskracht, dat je kunt praten als Brugman, want de praktijk heeft uitgewezen dat het niet erg kansrijk is.
Het algemene opzegverbod voor ziekte is niet van toepassing tijdens de proeftijd.
De werkgever mag de arbeidsovereenkomst gewoon opzeggen en hoeft de werknemer niet ziek te melden.
De werkgever mag in de proefperiode de arbeidsovereenkomst niet opzeggen als de werknemer een handicap of chronische ziekte heeft.
Toegevoegd op 14 december 2018 13:22: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ heel duidelijk uitgelegd