Zijn geheelde breuken sterker dan ervoor?

Stel je breekt een bot dat heelt na een tijdje, is de plaats op de breuk dan sterker dan andere plaatsen of juist zwakker? En is dat anders bij bijv breuken in staal dat daarna weer aan elkaar is gelast?

8 jaar geleden
1.4K
jc54
8 jaar geleden
Een levend materiaal (bot) dat zelf aan elkaar moet groeien is niet te vergelijken met een paar stukken metaal die je aan elkaar last. Bij lassen ga je het materiaal zoveel verhitten, dat het aan elkaar smelt. Wat je dan ook doet door die plaatselijke verhitting, is de plaatselijke structuur veranderen. Je zult dan ook meestal zien dat een gelast werkstuk (áls het breekt) net naast de las afbreekt, omdat het daar bros is geworden.

Het beste antwoord

Nee, helaas niet. Sterker nog, de kans is groot dat het een zwakke plek blijft.
In eerste instantie wordt het bot door het genezingsproces wel dikker dan voorheen, maar met de loop der jaren word het nieuw gevormde kraakbeen vervangen door botcellen, en die krijgen nooit meer helemaal de oorspronkelijke structuur en samenhang terug.
Mensen die een arm of been hebben gebroken voelen ook na jaren vaak nog wel dat ze een beetje voorzichtig moeten blijven met dat herstelde bot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ik heb wel eens een botje gebroken maar dat ik daardoor voorzichtiger moet blijven heb ik niet gemerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan, maar een botje is ook wel iets anders dan een been of arm. En het is ook maar een gevoel, hoor. Heb ooit mijn sleutelbeen gebroken, en merk dat na ruim dertig jaar nog steeds als ik echt veel kracht moet zetten, Niet dat ik bang ben dat het meteen breekt , maar het lijkt net iets teveel mee te geven soms., Kan me voorstellen dat dat gevoel met een been or arm sterker kan zijn.
ronron1212
8 jaar geleden
Ribben, elle boog, onderarm scheenbeen een bootje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een boel au. Doe je voorzichtig ? ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Alles is al lang weer geheeld maar heb daarna nooit last meer gehad en ook nier de behoefte rustig aan te doen.
Reddie
8 jaar geleden
Mij is niet duidelijk hoe je kunt voelen dat je voorzichtiger moet zijn met een geheeld bot.
Ik weet wel dat veel mensen bang zijn dat het weer breekt, zodat je soms nog jaren er na kunt zien dat ze iets gebroken hebben OMDAT ze voorzichtiger doen, en niet omdat dat moet.
Botweefsel herstelt zich net zo goed als een snee, al is het nog zo'n jaap die moet worden gehecht.