ik kan niet slapen van de buikpijn? paracetamol?

Ik lig al de hele nacht wakker van vreselijke buikpijn in de onderbuik (menstruatiepijn) waar ik misselijk van wordt. Ik heb ergens gerhard dat het niet verstandig is om op lege maag paracetamol in te nemen. Weet iemand of ik nu paracetamol kan innemen? Ik hou het zonder echt niet langer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (1)

De nacht is inmiddels al ruimschoots voorbij, dus misschien is dit antwoord een beetje mosterd na de maaltijd. Paracetamol geeft geen enkel probleem met de maag, die kan je dus prima nemen als je niets hebt gegeten. Paracetamol is op zich een prima pijnstiller, maar wellicht is het een idee om voor de volgende keer een NSAID in huis te halen.

NSAID's zijn remmers van prostaglandines. Prostaglandines zijn stofjes met nogal wat verschillende functies in het lichaam. Ze zijn vooral bekend om hun functie bij het ontstaan van pijn en ontstekingsprocessen; door de prostaglandines te remmen neemt pijn dus af en worden ontstekingen geremd, vandaar dat NSAID's ook wel 'ontstekingsremmende pijnstillers' genoemd worden.
Die prostaglandines hebben ook een belangrijke functie bij het rijpen van het eitje en de daaropvolgende eisprong. Door de NSAID's neemt de rijping van het eitje dus af en wordt de eisprong zelf minder explosief. Ze dempen de pijn dus op twee verschillende manieren (het zijn immers ook 'gewoon' pijnstillers.)
Het advies is dan om een dag of drie voor je volgende menstruatie te beginnen met het NSAID; je zal zien dat de menstruatiepijn daardoor duidelijk minder zal zijn.

De bekendste NSAID's zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen. Voor menstruatiepijn schrijf ik meestal naproxen voor, 2maal daags 500mg. Als je wat minder heftig wil beginnen dan kan je 2maal daags 275mg (=aleve feminax) nemen. Alledrie deze NSAID's zijn zonder recept gewoon te krijgen bij de drogist.

NSAID's kunnen wel vervelend zijn voor je maag, maar dat speelt dan met name bij oudere mensen. Jongeren krijgen er niet zo vaak bijwerkingen van.

Menstruatiepijn neemt vaak ook af door iets warms tegen je buik te houden; een warme kruik bijvoorbeeld, of neem een warm bad.
Als de pijn ondanks deze tips toch zo heftig blijft dan is het wel raadzaam om eens bij je huisarts langs te gaan. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen overwegen om de anticonceptiepil te gaan slikken; daardoor neemt menstruatiepijn vrijwel altijd duidelijk af. Daarvoor heb je wel een recept van je huisarts nodig.