Hepatitis B uitslag

Geplaatst: Ma jun 14, 2010 18:28 Onderwerp: Hepatitis serologie

HbsAg - Negatief

Anti-HBc - Positief

Anti HBs 79,7 - IU/1 - < 10,0

wat betekent deze resultaat? weet al iemand ? is er kans dat ik met iets besmet ben.....

maak ik heel veel zorgen dat Chronische Hepatitis B is.

mvg, Avanti

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Aan de score af te lezen gaat het om een geïsoleerde anti-Hbc positiviteit. Dat wil zeggen een aspecifieke testreactie of een zeer oude, genezen infectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die uitslag betekent dat je ooit hepatitis B gehad hebt. Je bent genezen en je kunt anderen niet meer besmetten. Vaccineren tegen hepatitis B hoeft ook niet meer omdat je lichaam antistoffen aangemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HbsAg is Hepatitis B surface antigeen dat wil zeggen, het stofje dat aan het oppervlak van het hepatitis b virusdeeltje zit. Het is negatief, oftewel er zijn geen hepatitis B virusdeeltjes gevonden.
Anti-Hbc is antlichamen tegen Hepatitis B core (is kern) deeltjes. Je hebt dus wel antilichamen tegen het hepatitis B virus. Anti-Hbs is hoger dan 10 (onder de 10 is de 'normaalwaarde' de waarde bij iemand die nooit in aanraking geweest is met hepatitis B. Bij jou is dat dus bijna 80 - fors hoger. De betekenis: Er is GEEN hepatitis B virus. Er zijn wel antilichamen tegen Hepatitis B, dus ófwel je bent gevaccineerd teger Hepatitis B, ófwel je hebt de ziekte ooit gehad, maar het virus overwonnen.... Goed nieuws dus!