Kun je je tong per ongeluk inslikken als je op je rug slaapt?

Ik heb vaker gehoord dat als je op je rug slaapt je het risico loopt dat je tong tijdens je slaap in je keel kan zakken door de ontspanning tijdens de slaap. Hierdoor loop je het risico dat je stikt.
Daarom moeten mensen die bijv. bewusteloos zijn gevallen op hun zij worden gelegd.
Of is dit allemaal een broodje aap?
Ik ga daarom voor de zekerheid maar nooit op m'n rug slapen, terwijl ik niet zeker weet of dit wel klopt, en wel regelmatig graag op m'n rug zou gaan liggen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (1)

Wanneer je normaal slaapt dan functioneren je reflexen. Mocht er in je slaap iets in je keel komen, dan zul je ongemerkt kuchen, slikken of van houding veranderen. Je kunt niet stikken in je tong wanneer je normaal slaapt.

Een heel ander verhaal is bewusteloosheid. Dan functioneren je reflexen niet. De tong diep in de keel zou kunnen gebeuren. Maar belangrijker is dat mensen zouden kunnen braken en het braaksel loopt in de longen. Wanneer iemand bewusteloos is, daarom ook altijd op de zij leggen.

Ook bij een alcoholische bewusteloosheid kunnen mensen stikken. Dit komt dan vaak door braken. Het braaksel loopt dan in de longen en wordt niet uitgehoest.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als je bijv. onder invloed bent door alcohol kun je beter niet op rug gaan slapen?
wilkers
8 jaar geleden
Als je bewusteloos bent door alcohol, dan hoef je de beslissing niet meer te nemen om op je rug te gaan liggen of niet. Je bent bewusteloos.
Ben je binnen bewustzijn, werken je reflexen nog.
Erna55
8 jaar geleden
@99cent, Het gaat over bewusteloosheid. Dat is anders dan dronken.
Erna55
8 jaar geleden
‘Slimme Dr. Zeepaard’, schrijft Julia Vellinga (10 jr.), ‘als ik in slaap gevallen ben, hoor ik niets meer, voel ik bijna niks en weet ik niet eens dat ik slaap. Ben ik dan bewusteloos?’ Nee, want iemand die bewusteloos is reageert echt nergens op. Ook niet als er een emmer water over hem heen gegooid wordt. Wie slaapt, komt na zo’n klets echt wel overeind. Bewusteloosheid is dat je op geen enkele manier iets merkt van wat er om je heen gebeurt. Er zijn duizend redenen waarom iemand in bewusteloosheid kan wegzakken: een klap op je hoofd, een hartaanval, bijna verdrinken. Je wordt bewusteloos omdat je hersencellen te weinig doen (dat ligt voor de hand), maar ook als je brein helemaal op hol slaat. Tijdens je slaap wordt wel eens een hersendeel op een laag pitje gezet, maar er gebeurt nooit iets extreems in je hersenpan. Daarom herinner je ook je dromen. En als er iets geks gebeurt, al is het maar een klapperend raam, dan word je direct wakker. Hendrik Spiering Uit : http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2010/september/11/ben-ik-bewusteloos-als-ik-slaap-11942180