Waarom krijg ik pijn tijdens het dansen?

Als ik ga dansen krijg ik op een gegeven moment pijn bij mijn zij (ongeveer onder mijn borst). Dan moet ik even wachten totdat het gestopt is. Weet iemand hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Het krijgen van pijn of steken in de zij, komt veel voor bij sporten. Dansen is ook een sport.
een dag geleden adviseerde ik het volgende aan een hardloper.

Voorkomen van steken in de zij :
Zorg voor een goede warming up.
Let op je ademhaling: ga voor diepe ademteugen in plaats van oppervlakkig ademhalen.
Eet of drink niets vlak voor een training of wedstrijd en oefen met eten en drinken tijdens een training of wedstrijd.
Zorg voor een goede core-stability: train je buik-, rug-, heup- en rompspieren.

En wat als je toch last hebt?
Verlaag je tempo tot de pijn minder wordt. Soms betekent dit dat je moet gaan wandelen.
Let op je ademhaling: ga voor diepe ademteugen in plaats van oppervlakkig ademhalen. Een veelgehoord advies is uitademen wanneer je landt op de voet van de zijde die geen pijn doet en inademen als je andere voet de grond raakt. Ook iets voorover buigen bij de uitademing kan helpen.
Oefen druk uit op de pijnlijke plek. Als je tegelijkertijd uitademt, wordt de pijn vaak minder.
Rek je middenrif en buikspieren en geef je lichaam de ruimte. Hiervoor moet je wel even pauzeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarom je steken in de zij krijgt :
Voor het fenomeen steken in de zij zijn verschillende verklaringen gegeven. De pijn kan zowel aan de linker- of rechterzij optreden. De pijn wordt dan aan de zijkant van de ribbenkast gevoeld. Vaak wordt er gezegd dat er sprake is van een zuurstoftekort of kramptoestand van het middenrif. Daarnaast wordt er gesteld dat een onvoldoende verwerkte maaltijd of lichamelijke vermoeidheid de grootste boosdoeners zijn. De precieze oorzaak van steken in de zij is niet bekend. Men vermoedt dat het te maken heeft met een zuurstoftekort in de ademhalingsspieren van het middenrif. De combinatie van een onvolledige spijsvertering en hevig ademhalen zou ook pijn kunnen veroorzaken.
Erna55