Vrouwenbesnijdenis is het gedeeltelijk of volledig wegsnijden van de schaamlippen en/of de clitoris
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. En het is per cultuur/stam verschillend wat ze weghalen/dichtnaaien en hoe dit gedaan wordt. +
Kimath
12 jaar geleden
Brr, lijkt mij vreselijk.
Kimath
12 jaar geleden
Vagina opening word soms ook dichtgenaaid, dat het echt een mini gaatje is. Bij eerste keer seks moet het dan vaak opengeknipt worden :S
De clitoris en soms ook een deel van de schaamlippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men spreekt in de Engelse literatuur van "Female Genital Mutilation" of kortweg FGM , een term die aangeeft dat het hier om een verminking gaat. De leeftijd waarop de besnijdenis uitgevoerd wordt, varieert naar gelang van de geografische regio en kan plaatsvinden een paar dagen na de geboorte, in de kindertijd, in de puberteit of zelfs bij volwassen vrouwen. Er bestaan verschillende classificaties van soorten vrouwenbesnijdenis. Het UNFPA (United Nations Fund for Population Activities) en de WHO (World Health Organisation) onderscheiden volgende categorieën [1,2] :

■Type 1: wegsnijden van de voorhuid (al dan niet met geheel of gedeeltelijk verwijderen) van de clitoris;
■Type 2: wegsnijden van de clitoris met gedeeltelijk of volledig verwijderen van de labia minora (kleine schaamlippen);
■Type 3: gedeeltelijk of volledig wegsnijden van de externe genitaliën en het samen naaien/versmallen van de vaginale opening ('infibulatie', ook soms 'faraonische besnijdenis' genoemd).
■Type 4: andere handelingen, zoals het aanprikken, doorprikken of doorsnijden, uitrekken of verbranden van de clitoris, het afschrapen van het weefsel rond de vaginale opening, het insnijden van de vagina, het inbrengen van bijtende stoffen of kruiden in de vagina om bloeding te veroorzaken en de vaginale opening te verstrakken.

De gevolgen voor de gezondheid van de vrouw, op korte en lange termijn, hangen af van het soort besnijdenis. Onmiddellijk na de uitvoering kunnen onder meer infecties, bloedingen en ulceraties (verzweringen) optreden van de behandelde delen. In het ergste geval kan dit de dood voor gevolg hebben. Op lange termijn treden onder meer urinaire incontinentie op, cysten, abcessen, vorming van littekenweefsel, pijnlijke seksuele betrekkingen, problemen bij de bevalling, enz. Ook op psychologisch vlak kan de besnijdenis voor de vrouw zeer traumatiserend zijn en op lange termijn aanleiding geven tot onder meer angstaanvallen en depressies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vreselijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt niet gezond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je volledige verhaal. Laat het maar eens duidelijk worden wat voor afschuwelijks er met die meisjes wordt uitgehaald. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toevoeging type 3: Infibulatie: uitsnijden van de hele vulva; de benen van het meisje worden daarna samengebonden totdat de vulva is dichtgegroeid op een heel kleine opening na. 15% van alle besnijdenissen in Afrika behoort tot deze variant. Hierdoor wordt de maagdelijkheid van het meisje gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hier een petitie tekenen tegen vrouwen besnijdenis. Ik heb alleen nog niet kunnen vinden waar ik moet tekenen.
http://www.endfgm.eu/en/
OMFG dit lijkt op pure mishandeling, ht is fkn pijnlijk denk ik, want in india ofzo doen ze dat zonder verdoving, en doet het dan niet meer pijn tijdens het seks??... wrm ijgenlijk???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen horen niet te genieten van sex. Ze mogen niet opgewonden raken.
Vooral het dicht naaien van de vagina kan erg gevaarlijk zijn, vooral voor het baren van kinderen. Veel vrouwen en kinderen zijn gestorven. De opening is veel te smal om een baby door heen te laten komen. Na iedere geboorte gaat men de vagina weer dicht naaien. Met als gevolg dat er steeds meer litteken weefsel ontstaat, en het baren van kinderen steeds gevaarlijker wordt.
Te gruwelijk en te walgelijk voor woorden!