Als je nu last hebt van oorsuizen (alleen 's nachts in bed als het stil is) moet je dan rekeninghouden dat je later een gehoorapparaat moet?

Hoe kan het trouwens dat ik alleen last heb van oorsuizen als ik in bed lig? En waarom kan ik toch nog zachtste geluiden horen die sommige mensen zelfs niet horen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Tinitus en slechthorendheid gaan niet per definitie samen.
Vaak is er wel sprake van gehoorverlies, maar dan kan dan net op een frequentie zijn waardoor je er in de praktijk weinig hinder van hebt.

Het zachte oorsuizen dat je noemt heb je vermoedelijk ook wel overdag, alleen door omgevingsgeluiden neem je er eigenlijk niets van waar. pas als het echt stil is, hoor je het suizen 'er bovenuit'. Vaak is dat in bed of op het toilet.

Als er sprake is van gehoorverlies, hoeft dat niet per se te betekenen dat je zachte geluiden niet meer hoort. Ik heb zelf flink wat gehoorverlies door de ziekte van Meniere (mijn linkeroor 'hoort' niet meer dan wanneer je een vinger in je oor zou stoppen), maar het gehoorverlies is vrijwel volledig in het middengebied, waar je onder andere spraak moet verstaan. Ik kan dus wel twee kamers verderop een speld horen vallen, of een kilometer verderop een vogel horen fluiten, maar de deurbel in de gang hoor ik vrijwel niet, een gesprek met meer dan 2 mensen kan ik nauwelijks volgen, zeker niet als er muziek op de achtergrond is, en ik moet telefoneren met mijn rechteroor (wat voor mij eigenlijk tegennatuurlijk is). Het voornaamste dat ik in mijn linkeroor hoor is suizen ; maar alleen als ik er op let. Daar ben ik overigens na bijna tien jaar zo aan gewend, dat ik het ook in bed nauwelijks meer merk. Het is namelijk NOOIT weg.

Sowieso moet je er trouwens op rekenen dat je wellicht later een gehoorapparaat moet - als je maar lang genoeg wacht. Uiteindelijk gaan alle oudere mensen slechter horen. Oorsuizen an sich hoeft geen indicatie te zijn dat je doof wordt, maar kan we leen symptoom zijn van verschillende aandoeningen die ook je gehoor kunnen aantasten. Maak je je zorgen, maak dan een afspraak met de huisarts die je eventueel kan doorsturen naar een oorarts.

Kortom : het kan, maar het hoeft niet. Dat gehoorapparaat zal er vroeger of later echt wel een keer komen - als je maar oud genoeg wordt - maar dat is niet rechtstreeks te relateren aan het oorsuizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord Marleen. In een reactie op de vraag heb ik nog een link toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt +!

Andere antwoorden (1)

Oorsuizen kan komen door een gehoorbeschadiging. De kans is echter aanwezig dat het komt door achteruitgang van je tussenwervelschijven. De daarbij behorende verminderde beweeglijkheid zorgt dan voor een verhoogde spierspanning van nek en schouderspieren die op hun beurt zich vertalen in het horen van een geluid wat er niet is. Als je zelf de toon van het geluid kan beïnvloeden door je hoofd te verdraaien zou je gebaad kunnen zijn door het doen van oefeningen met je nek.

Overdag wordt het geluid waarschijnlijk gemaskeerd door omgevingsgeluiden. Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord. Als ik nl. mijn kiezen met kracht op elkaar zet of mijn hoofd geforceerd naar achteren doe, neemt het geluid toe. Met jouw antwoord ga ik aan 'de slag' +1