Wat kan er zijn als je het telkens ijskoud hebt en je tegelijk heel erg zweet onder je oksels?(zonder verder ziek te zijn of je ziek te voelen)

Ik heb dit de laatste weken elke dag en ik snap niet hoe het komt.
Ik voel me niet ziek ofzo,maar ik heb het koud,compleet met kippenvel en ik zweet er dus ook bij.
Ik ruik dat (zelf) ook erg en dat is echt vervelend,vooral omdat ik denk dat anderen dat ook zullen merken.
Niet echt iets om mee naar de dokter te gaan toch.
Misschien herkent iemand dit wel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
47.1K
Amadea
9 jaar geleden
Bron: http://www.ggzcentraal.nl/ziektebeelden/anorexia-nervosa/lichamelijke-gevolgen-anorexia-nervosa :
- Door het hongeren daalt je bloedsuikerspiegel, waardoor je gaat beven en zweten.
- Doordat je lichaamstemperatuur omlaag gaat, heb je het vaak koud, je handen en voeten worden daardoor blauw.
De meeste lichamelijke problemen verdwijnen als je regelmatig gaat eten en je gewicht herstelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Amadea maar ik heb nu al een paar jaar anorexia en dit heb ik nog nooit gehad hoor
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat met koud zweet en dergelijke heb ik ook eens gehad, en dat was bij mij van hypoglycemie, toen had ik niet goed gegeten die dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft dat je niet ziek bent, maar volgens mij wordt anorexia beschouwd als een ziekte. Ik zou naar de huisarts gaan als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is zeker wel een goede reden om langs de dokter te gaan!
Als je jn principe koud zweet zijn er tal van aandoeningen waar je last van kunt hebben. In ieder geval even bellen met je huisarts is geen slecht idee. Succes
Cryofiel
9 jaar geleden
Het is best mogelijk dat je deze verschijnselen alleen krijgt bij ernstige anorexia. Voorheen had je extreem ernstige anorexia (het laatste stadium voor de dood). Dan functioneren grote delen van het lichaam niet meer wegens langdurig extreem energiegebrek. Best kans (ik weet het dus niet zeker) dat je in die levensbedreigende situatie geen last had van deze verschijnselen. Nu je bent verbeterd van 'extreem ernstig' naar 'ernstig' begint je lichaam weer enigzins te functioneren, en krijg je dus deze waarschuwingssignalen weer.
Amadea
9 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als je daarmee precies de spijker op de kop slaat, Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laurena, het enige goede antwoord/advies dat wij je kunnen geven is: *snel*, naar je huisarts gaan. Wat het ook betekent, je bent WEL ziek en je lichaam geef signalen af. LUISTER naar je lichaam en ga MORGEN, dus niet volgende week, naar je huisarts. Zolang je niet weet WAT het is, kan het ERNSTIG zijn.
Erna55
9 jaar geleden
Lieve laurena,
Flipjeboot geeft bij zijn antwoord heel duidelijke uitleg.
Je lichaam is ernstig ontregelt, daardoor kan er veel gaan " haperen".
Wel vervelend voor je. liefs, Erna
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Hypoglycaemie had ik ook al aan gedacht,maar ik vind het zo raar dat ik dat ineens zo erg heb.
Het lijkt er wel op als ik bij symptomen kijk

Antwoorden (2)

Het zou een probleem met de schildklier kunnen zijn. De schildklier functioneert indirect als thermostaat. Bij een schildklieraandoening zijn kouwelijkheid en benauwdheid dan ook bekende symptomen. Een schildklier die te snel werkt zorgt doorgaans voor hitte; traagheid veroorzaakt veelal kou.

Enkele temperatuur-gerelateerde symptomen van schildklierproblemen zijn
- erg lage lichaamstemperatuur (35 °C tot 36,6 °C)
- het heel snel koud hebben
- vaak koude handen & voeten (wintertenen & winterhanden)
- benauwdheid & veel zweten

Maar deze symptomen kunnen ook van toepassing zijn op allerlei andere ziektes en afwijkingen. Ga wel naar je huisarts als je een schildklieraandoening vermoedt. Besef echter goed dat de oorzaak (van de mogelijk verminderde werking van de schildklier) waarschijnlijk ligt in jouw anorexia nervosa.
Amadea
9 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen waardoor dit veroorzaakt kan worden, maar ik denk dat hyperhidrose nog de meest waarschijnlijke oorzaak is. Hyperhidrose betekent eigenlijk niets meer of minder dan "overmatig zweten." Het is een veel voorkomend probleem, vooral bij jonge mensen. Hyperhidrose kan over het hele lichaam voorkomen, maar meestal komt het gelokaliseerd voor. Bij de gelokaliseerde vorm komt het zweten meestal voor bij de oksels, handen en/ of voeten.

Hyperhidrose wordt veroorzaakt door schommelingen in hormoonspiegels; vandaar dat het vooral bij jonge mensen voorkomt. Ik weet jouw leeftijd niet, maar als je tiener/ puber bent dan kan het dus een normaal verschijnsel zijn, passend bij je leeftijd. Het is wel zo dat anorexia ook schommelingen in hormonen kan geven (mn bij ernstigere en/ of langdurigere anorexia). Daardoor vergroot anorexia de kans op hyperhidrose dus wel.
Nu is het zo dat door het zweten een deel van je lichaam wel teveel gekoeld wordt. Het is zo dat koelen vanaf ongeveer 1% van je lichaamsoppervlak (ongeveer de oppervlak van een hand) al invloed heeft op je lichaamstemperatuur. Door zweten in alleen je oksels haal je die 1% al ruimschoots. Ook hier speelt de anorexia je natuurlijk weer parten aangezien je (neem ik aan) niet veel vet zal hebben. Daardoor is je lichaam relatief slecht geïsoleerd en raak je nog makkelijker warmte kwijt. Het vet gebruik je normaal gesproken ook als brandstof om je lichaam weer op te warmen; ook dat gaat minder goed.

Andere redenen zijn eigenlijk al genoemd: hypoglycaemie door de anorexia of schildklierproblemen.
De hypoglycaemie lijkt me minder waarschijnlijk aangezien het zweten dan over het lichaam voorkomt en niet op een specifieke plaats. Bij een hypo voel je je eigenlijk altijd beroerd; mensen worden er doorgaans ook suf van.
Schildklierproblemen lijken me minder waarschijnlijk aangezien een te traag werkende schildklier klachten van kouwelijkheid geeft, maar juist een droge huid. Een te snel werkende schildklier geeft zweten, over het hele lichaam dus niet gelokaliseerd, maar juist een te warm gevoel. De symptomen bij schildklierproblemen lopen echter wel vaker door elkaar; vandaar dat ik deze niet helemaal weg kan strepen.

Maar goed hyperhidrose lijkt me dus het meest waarschijnlijk. Dat kan zeker samenhangen met de anorexia (het helpt zeker niet mee) maar kan er ook los van staan.

*** wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*** vervolg *** Hoewel hyperhidrose in principe onschuldig is, lijkt het me toch wel goed om naar een huisarts te gaan. Het is immers een vervelende klacht, door het afkoelen ga je je ook niet beter voelen. Over het algemeen is het goed te behandelen.
Mocht het samenhangen met de anorexia dan heb je ook kans dat de hyperhidrose weer weg gaat als je in een betere voedingstoestand komt. Dat betekent dat je weer moet gaan eten, maar dat zal je wel vaker van mensen horen... Hopelijk kan je huisarts je daar bij ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord,ik ga toch maar weer terug naar de huisarts met mijn behandelaar.