Gevallen op ijs, kan er schade zijn aan mijn arm?

Ik ben 30 januari gevallen op het ijs tijdens het fietsen, ik viel eigenlijk met mijn hele gewicht op mijn linker arm. Natuurlijk pijn en een blauwe plek,... de pijn werd minder en de plek is ook alweer weg.

Maar op bepaalde plekken (als je er op leunt/steunt, of het aanraakt/erop drukt) doet het heel erge pijn. Echt een plekje van een cm of 3 dat het zo pijn doet met leunen/aanraken/drukken.

Kan er "schade" zijn? Of moet ik gewoon even afwachten, dat het misschien gekneusd is of iets? Vind het ook zoiets om gelijk een arts te bellen voor een val op het ijs...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat er schade aan je arm is dat is wel duidelijk. Als er geen schade zou zijn dan had je immers geen pijn gehad. Wat voor schade is lastig te zeggen zo via GV.

Het klinkt nog het meest als een kneuzing. Daarbij zijn de weke delen in je arm (spieren, pezen ed) beschadigd geraakt. Hier is eigenlijk niets aan te doen behalve afwachten; het geneest vanzelf. Dat de blauwe plek al weg is betekent dan dat het al aan het genezen is. Dat pijn langer blijft hangen is vrij gebruikelijk bij een kneuzing; zodra alles weer helemaal genezen is zal de pijn ook vlot wegtrekken.

Aan de andere kant kan ik via GV nooit uitsluiten dat je je arm gebroken hebt. Een val met de fiets geeft in ieder geval voldoende kracht om een bot te breken. De pijn geef je dus in een klein gebiedje aan; dit soort gelokaliseerde pijn past weer meer bij een breuk dan bij een kneuzing.
Mensen denken vaak dat een breuk ontzettend veel pijn doet. Vaak is dat natuurlijk ook zo, maar soms is er ook verbazingwekkend weinig pijn. Zeker als de botstukken nog netjes op elkaar staan, of als er alleen een scheurtje is, kan de pijn erg meevallen. Een kneuzing kan pijnlijker zijn dan een breuk.

Al met al lijkt de kans dat je een breuk hebt mij klein, maar ik denk dat het toch wel verstandig zou zijn om een huisarts te bezoeken. Het zou toch vervelend zijn als je er over een paar weken achter komt dat je wel een breuk hebt en dat hij beter ingegipst had kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Donderdag ga ik langs mijn arts, hun wouden het ook na kijken voor ze zekerheid. Dankje!

Andere antwoorden (1)

Er kan inderdaad schade opgetreden zijn, zoals een scheurtje in het bot. Dit geneest vanzelf, maar het kan bij aanraking nog wel een poos gevoelig blijven.
jc54