Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed om altijd het uiterste van jezelf te verlangen?

Ik ben nogal perfectionistisch aangelegd en vraag soms heel veel van mijzelf.ik zou soms wel wat minder willen maar hoe?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een doel hoog inschalen is op zich een positieve eigenschap.
Het is echter wel zaak te waken dat het geen ziekmakende situatie oproept.
Naar mate je perfectionistischer bent, moet je je zelf wel toestaan dat de uitkomst niet altijd gelijk staat aan het beoogde resultaat.
Het is ook niet in alle gevallen alleen maar van belang wat de einduitkomst is maar ook de wijze van hoe dit te behalen.
Leg wat meer nadruk in bijvoorbeeld het plezier wat je gehad hebt terwijl je met je taak bezig was, de positieve dingen die het met zich meebrengt (vergroten van kennis en/of vaardigeheid bijvoorbeel) en het plezier wat je kunt hebben met de uitkomst van de som van beide.
Het mag dan wel niet helemaal perfect zijn, maar we hebben er een hoop van opgestoken en nog veel lol gehad ook.
Je kunt beter op een positieve manier een 8 scoren dan met veel strijd, pijn en moeite een 8. En als het dan ook nog een
7 1/2 dan kun je ook nog eens gefrusstreert (ziekmakend) raken omdat je zoveel hebt moeten lijden voor een halve punt.
Relativeer dus je inzet (hoog belang hoge inzet, en maak niet overal een competitie van (met jezelf) vaak is het niet een wijze van verliezen of winnen, het een gaat ten koste van het ander maar kan uiteindelijk wel meer opleveren dan het een.
Onderzoek ook n`s voor jezelf waar het vandaan komt en of je er ook niet een beetje in moet berusten, het kan hele grote voordelen hebben, maar de kunst is die te vinden en als je die gevonden hebt kunt je prima uit de voeten met jezelf en al je kenmerken zowel positief als negatief (zeer subjectief)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vindt het een goed streven, alleen werk en privé gescheiden houden. Privé kan het vaak wel wat minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is zeker niet goed. Altijd het uiterste betekent dat je steeds tegen je grens aan zit. Je elastiekje blijft dan te lang gespannen en kan op een dag knappen.

Het is beter om te doseren. Weten wat je wel en niet aankunt, zo voorkom je irritatie, gespannenheid en stress.

Leer tevreden te zijn. 'Enough is enough'!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal weet je zelf vrij goed waar perfectionisme je juist dat zetje in de goede richting geeft, en waar het je ongelukkig maakt omdat het niet 'haalbaar' is...

Zolang het je stimuleert tot topprestaties is er niet veel mis...maar zodra je een slaaf bent van meer en beter, en daarover ontevreden en ongelukkig wordt, zit je fout...

Dan helpt het mij altijd om te bedenken dat perfectionisme een vorm van arrogantie is... en me af te vragen waarom ik denk dat ik het beter moet kunnen, terwijl ik dat van de rest van de wereld niet verlang... ben ik dan echt beter..? nee dus!
Leer te leven met een zeven... (het hoeft echt niet altijd die tien te zijn).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beter is vaak de vijand van goed en kijk naar de menselijke maat zijn voor mij de belangrijkste maatstaven.
Alles wat je meer probeert te bereiken eist vaak een te zware tol op andere vlakken.
Hiermee propageer ik geenszins middelmatigheid maar wil toch wat meer aan harmonie denken.
Proberen een goed mens te zijn in al zijn facetten mag de voorkeur genieten boven uitblinken op een enkel vlak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is niet goed!!
Daar ben ik heel stellig in.

Je zult echt een compromis moeten vinden tussen dat wat echt vreselijk, verschrikkelijk, heel erg belangrijk is....
en dat wat wel wat minder kan.

Mag je zelf kiezen:
* altijd een heel schone wc.
* nooit een uitlaatbeurt van de honden overslaan.
* nooit een afwas laten staan.
* je man de vloer laten dweilen.
* altijd meteen de was ophangen als de machine zegt dat iie klaar is.
* altijd doen wat je baas van je vraag, ook al komt het niet altijd uit.
* heel hard proberen carriere te maken.
* Je man de keuken laten schoonmaken.
* de leukste en modernste kleren aan en altijd mooi opgemaakt.
* Ieder dag stofzuigen...............[ echt waar, er zijn mensen die vinden dat dat moet........].

Zo kan ik wel even doorgaan.
Maar je MOET kiezen!!
Je kan niet altijd het uiterste van jezelf verlangen.
Je moet ontspannen, relaxen, verslonzen, negeren,
keuzes maken.

Ergens reageerde je: mijn man helpt mee.
Dat is al zo’n vreemde uitdrukking: mijn man helpt mee!
Waaraan dan? Het is toch ook zijn huis, zijn tuin, zijn honden, zijn verantwoording, zijn verantwoordelijkheid???
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
grinnnnn.. met die vraag hou ik me al mn halve leven bezig...

Volgens mij is het 'ja' en 'nee'.

Ja, omdat dat het meeste bevrediging geeft.
Nee, omdat het dan meestal ten koste gaat van andere dingen en mensen die ook belangrijk voor me zijn.

Wees vooral duidelijk naar jezelf en naar je omgeving. Maak duidelijk dat waar je nu mee bezig bent even heel belangrijk is en bepaal het moment dat je er klaar mee bent (en probeer dan 10-20% voor die tijd te stoppen)

(oeps... nou maar hopen dat mijn vriendin dit niet leest... die komt dan vast met: Zie je wel... je weet het wel...)

succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ook altijd enorm veel van mezelf verlangd. Ik ben daardoor zeker niet gelukkiger geworden, maar heb soms wel veel bereikt en je komt erachter dat je meer kunt dan je aanvankelijk zou denken. Het is wel belangrijk om je grenzen te kennen en te ontdekken, zodat je die ook kunt bewaken. In mijn geval heb ik mezelf steeds over grenzen heen getrokken en door situaties heen geduwd, terwijl ik voelde dat er iets niet goed zat. Wat ik voelde was juist: er is onlangs q-koorts bij mij vastgesteld en ik loop er al 2.5 jaar mee rond, met alle ellende die het intussen fysiek en psychisch heeft veroorzaakt....Let op je grenzen en vertrouw op je gevoel en laat je niet van de wijs brengen, ook niet door je eigen koppie. Suc6 pas goed op jezelf, jij bent de enige die dat kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing