Is dit hetzelfde wat het hart doet bij fibrileren?

Soms heb je wel eens dat er ergens een spiertje (bijvoorbeeld bij je oog of in de hand) willekeurig begint aan te trekken en dan weer loslaat. Ik bedoel geen kramp, maar dat wat kietelende gevoel, waarbij je die spier echt ziet trillen.

Is dit hetzelfde wat het hart doet bij fibrilleren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee dat is niet hetzelfde. Fibrilleren is het onregelmatig kloppen van het hart waardoor de bloeddoorstroming stopt of heel slecht wordt. Bij je oog is dat eigenlijk een soort zenuwtrekje, dat ook weer snel over gaat en heeft niet met de bloedtoevoer te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hart bestaat uit twee helften; een linker en een rechter helft; iedere helft bestaat uit een kamer (ventrikel) en een boezem (atrium). Vanuit het rechter atrium wordt zuurstofarm bloed naar de rechter kamer gepompt en vervolgens in de longen van zuurstof voorzien. De longen brengen het zuurstofrijke bloed via het linker atrium naar de linker kamer. Vanuit de linker kamer wordt het zuurstofrijke bloed naar de rest van het lichaam gepompt…

Als je hart-longfunctie optimaal verloopt, heb je een sterke hartslag en een gelijkmatig hartritme. Als je echter lijdt aan een hartritmestoornis –zoals hartfibrilleren– dan gaat er iets mis met de samentrekking en ontspanning van je hartkamer(s) (kamerfibrilleren) of hartboezem(s) (boezemfibrilleren). Boezemfibrilleren is een veelvoorkomend hartritmestoornis dat verschillende oorzaken kan hebben.

Maar wat jij beschrijft is een soort van zenuwtrekje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen, vroeger speelde ik daar wel mee, het is een soort resonantie in de spier bv in je kuit als je je knie in een bepaalde hoek hebt , je voorvoet los van de grond en de spier op een bepaalde spanning, dan kan de boel ineens gaan resoneren.

Van hartspiercellen is bekend dat ze van nature gaan trillen, en dat het hartritme een soort collectief gedrag is van de de spiercellen. Het wordt wat geregeld door groepjes cellen met een wat sterker en hoger natuurlijk ritme. De bron van het ritme is een chaotische oscillatie opgewekt in de knopen en verspreid met gespecialiseerde banen. Dat is in het volwassen hart, maar het begint in het embryo eigenlijk als een set van hartcellen die hun eigen ritme volgen.

Gewone spiercellen hebben voor bekend geen eigen ritme, dus dat schudden wordt waarschijnlijk door zenuwen opgewekt en bij een bepaalde spierspanning gaat de spier resoneren op de reflexboog, die een verslapping signaleert dan gaat aanspannen, maar dat de prikkel net op het moment terugkomt waarop het trillen juist wordt versterkt.

Dit soort fenomenen behoren allemaal tot de niet lineaire dynamica. In de bron een moderne modelmatige benadering van het hartritme en stoornissen. Voor een schuddende spier kun je waarschijnlijk ook wel dat soort modellen maken, maar die zijn voor de praktijk wat minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... inderdaad, niet dat het kietelt, maar het is zoals je zegt trillen.

Fibrileren is een soort van trillen, eigenlijk gaat het hart heel snel kloppen... zo snel dat het lijkt te trillen.

Hoe lossen we dit op, door te "defibrileren", we gaan een electrische schok toedienen, dit geeft het hart een soort van reset, het stopt... en normaal gaat het hart zich herpakken, en starten in een normaal ritme.

Bekijk hieronder de video.
Grtz Shopgirl.