Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de bloedgroepen O-negatief en O-positief vertellen?

Mijn broer heeft O-positief en ik O-negatief. Allebei de bloedgroepen zijn gewild, maar ik kan er niet achter komen wat nou het echte verschil is. Mijn bloedgroep is voor iedereen te gebruiken. Hoe staat dat dan bij O-positief?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (2)

Het heeft te maken met de zogenaamde rhesusfactor, bloedgroep O kan aan iedereen worden gegeven en met name bloedgroep O-, het is nogal ingewikkeld, maar op de site van Sanquin staat het duidelijk uitgelegd ook op Wikipedia.
Ceeve
9 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om bloedgroepen te definiëren. Het meest gebruikte systeem is het ABO systeem in combinatie met het Rhesus systeem.

Volgens het ABO systeem heeft iedere rode bloedcel een A op zijn membraan, een B op zijn membraan, A en B op zijn membraan of geen A en geen B op zijn membraan (Bloedgroep O). Het immuunsysteem ziet de andere letters op het membraan als gevaarlijk en zal deze op willen ruimen. Dus iemand die A heeft vernietigt rode bloedcellen met B (Bloedgroepen B en AB). Iemand met bloedgroep B vernietigt rode bloedcellen met een A (Bloedgroepen A en AB). Iemand die geen A en geen B heeft (bloedgroep O) vernietigt alle A's en B's (bloedgroepen A, B, AB). Iemand die A en B heeft vernietigt geen A en geen B en accepteert dus alles.

Volgens het Rhesus systeem heeft iemand een Rhesus op zijn rode bloedcel membraan (Rhesus positief) of geen Rhesus op zijn membraan (Rhesus negatief). Iemand die geen Rh op zijn membraan heeft zal rode bloedcellen met Rh vernietigen. Iemand die wel Rhesus heeft, zal natuurlijk niet Rhesus cellen vernietigen.

Jij bent O-negatief. Dat betekent dat jij geen A, geen B en geen Rh op je rode bloedcellen hebt. Jouw bloed kan dus aan iedereen gegeven worden. Iemand met bloedgroep A negatief vernietigt rode bloedcellen met een B en/of een Rh, maar die heb jij geen van beide op je rode bloedcellen.

Je broer is O-positief. Hij heeft dus net als jij geen A en geen B op zijn membraan, maar wel een Rh. Alle mensen die Rh- zijn zullen dus zijn Rh gaan vernietigen omdat ze deze niet kennen en als gevaarlijk beschouwen. Jouw broer kan dus net als jij bloed geven aan mensen met een A en/of B op hun rode bloedcel, maar hij kan geen bloed geven aan mensen die geen Rh op hun rode bloedcel hebben.

Je moet A, B en Rh zien als structuren of figuurtjes die op je rode bloedcel zitten. Tegen de structuren die jij zelf niet hebt worden antilichamen aangemaakt die deze structuren zullen vernietigen. Maar ze vernietigen alleen A of B of Rh. Als je deze structuren niet op je rode bloedcel hebt, heb je weliswaar een andere bloedgroep, maar dat maakt niet uit omdat de antilichamen specifiek tegen A of B of Rh zijn, en deze gewoon niet aanwezig zijn. Jullie hebben wel antilichamen tegen A en B (maar deze worden niet gebruikt in een transfusie), dat houdt in dat jullie alleen bloed kunnen ontvangen van mensen die ook bloedgroep O hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Super-duidelijk antwoord !
Plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Bedankt superlama