Waar kan verschillende soorten ontlasting per dag op duiden?

Hoi,

Dagelijks heb ik verschillende diktes ontlasting in verchillende volgordes. Ook is deze erg onregelmatig .Zie hieronder waar deze in te onderscheiden zijn:

- Stevig en normaal.
- Zacht en waterig
- Diarree
- Een brij, kleverig en niet helemaal hard.

Ook komt er een zeer onaangename geur vanaf, dit geldt ook voor winden. Heeft iemand enig idee waar dit op kan duiden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Op de website in de bron staat veel goede informatie over hoe ontlasting eruit kan zien en waar de verschillen door komen. Over het algemeen duiden variaties in ontlasting niet op iets ernstigs. Vaak komt dit door het prikkelbare darm syndroom, een veel voorkomende aandoening waarvan de oorzaak meestal niet gevonden kan worden en die ook moeilijk behandeld kan worden. Een tijdlang goed bijhouden of er een verband zit tussen wat je eet en hoe je ontlasting eruit ziet/ruikt, kan helpen om je eetpatroon hier in de toekomst op aan te passen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewone ontlasting hoort niet bovenmatig te stinken. Misschien gek maar als ik een degelijk patroon bij mijn hond zie (en in dit opzicht zijn dieren en mensen toch gedeeltelijk gelijk) dan zegt de DA dat er een ontsteking in een hogergelegen gedeelte van het darmkanaal kan zitten. Hij poept dan eerst stevig en vervolgens 'schijt' hij zich leeg, dun en duidelijk stinkend.
Ga dus met dit verhaal naar je huisarts, die geeft uitsluitsel. Je kunt ook een potje met ontlasting meenemen. Vind je misschien niet fris, maar zo werkt het wel.
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Vraag wel eerst even na of dit moet, voordat je voor niks in een potje gaat poepen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ook op voedsel wat je eet te maken hebben, die sterk gisten,uien ,bonen,enz: een dietiste kan je hierbij adviseren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een hoind krijgt echter voor het overgrote deel vrijwel altijd hetzelfde (zelfde manier samengestelde) eten ; bij mensen is dat natuurlijk wel een ander verhaal. Daar hoeft dus lang niet zo vaak een ontsteking achter te zitten.
Ivana
9 jaar geleden
@Marleen, nee, dat klopt, maar die overmatige stank waar ze over spreekt, komt bij gezonde ontlasting niet vaak voor. Dat zou een aanduiding kunnen zijn voor een ontsteking.
Normaal gesproken : doordat we verschillende dingen eten, en ons maagdarmkanaal op verschillende voedingsstoffen verschillend reageert. Bijvoorbeeld door teveel vet in je voeding, te weinig vezels (of te veel), een (milde) reactie op lactose of gluten etcetera. Ook medicijnen kunnen in vloed hebben op de ontlasting.

Wisselen harde, pijnlijke ontlasting en diarree elkaar voortdurend af, dan kan er sprake zijn van obstipatiediarree of een prikkelbare darm. Zolang je er echter geen klachten bij hebt , hoeft dat niet per se behandeling. Komen die klachten er wel (buikpijn , kramp), dan moet je er mee naar de huisarts .

Stinkende ontlasting betekent in de regel dat je naar je voedingspatroon moet kijken ; ook antibioticagebruik kan dit veroorzaken doordat het de darmflora aantast. Dat is echter wel werk voor een huisarts of dietiste ; dat herstel je niet makkelijk zelf. Probiotica kunnen soms een beetje helpen, maar zijn zelden de definitieve oplossing.