Afhankelijk van de gebruikte stof, geeft de mate waarin deze zich ophoopt in bepaalde organen of afwijkingen informatie over het functioneren van de organen of weefsels. Dit kun je zien door met een speciaal apparaat, de gammacamera, afbeeldingen te maken van de radioactiviteit in het lichaam. Zo'n opname wordt een scintigrafie genoemd.
De gammacamera 'ziet' radioactiviteit in het lichaam en maakt daar een afbeelding van. De patiënt ligt stil op het onderzoeksbed, de koppen van de camera komen dichtbij, maar raken de patiënt niet. Het systeem is open, het is geen tunnel. Hierdoor is de kans op het gevoel van claustrofobie zeer klein. De tijd die de camera nodig heeft om de foto´s te maken varieert van tien minuten tot één uur.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (1)

Een gammacamera bestaat uit een groot plat scintillatiekristal van b.v. natriumjodide, dat zichtbaar licht-fotonen uitzendt wanneer het door een gammafoton wordt getroffen. Deze worden door PMT's (photo multiplier tubes) achter het kristal gedetecteerd en versterkt; uit de rangschikking van de waarnemende PMT's wordt de positie van het treffende gammafoton afgeleid.