Wat te gebruiken wanneer je niet meer mag handen wassen met zeep?

Vanwege een huiduitslag mag ik geen zeep meer gebruiken met handen wassen. Maar met alleen water krijg je ze toch niet schoon? En is er iets wat je dan ter vervanging kan gebruiken?

Toegevoegd na 1 uur:
Zie foto: Dit is wat ik bedoel onder wasgel voor de handen. Dus niet die bacterie dodende flesjes met gel erin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Erna55
9 jaar geleden
Komt het advies van een arts, heeft die niet gezegd hoe er nu mee om te gaan ?
Erna55
9 jaar geleden
Zou het kunnen zijn dat je de uitslag hebt gekregen door te vaak je handen te wassen ?
Welke zeep gebruikte je tot nu toe ?
Hoevaak was je je handen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het advies komt van mijn huisarts en inderdaad omdat ik teveel mijn handen was. Het gekke is wel dat ik al een tijdje last heb van uitslag maar toen ik mijn handen nog gewoon deed wassen met wasgel met zeep erin (en een stuk vaker deed wassen) toen was de uitslag een stuk minder dan nu ik wasgel gebruik zonder zeep erin. Mijn huisarts zei hierop dat hij ook niet wist waarom. En op de vraag wat ik dan moet gebruiken kreeg ik het antwoord dan moet je gewoon niks meer van wasgel en dergelijke gebruiken..... Met dat antwoord kan ik dus niks
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies met wasgel? Je hebt van die handgel met alcohol, dat is onderweg wel 'ns handig als je geen kraan bij de hand hebt. Maar als je daar dagelijks een heel aantal keer je handen mee gaat wassen, vallen de gaten er wel in ja. Ik gebruik zelf wel van die 'snoetenpoetsers' of hoe ze die dingen noemen- elk merk heeft geloof ik een eigen naam. Van die vochtige doekjes voor kleine kinderen om de gezichtjes en handjes makkelijk mee schoon te kunnen maken. Ik kan door mijn handicap bij de meeste mensen thuis en bij openbare (ook invaliden)toiletten niet bij de kraan komen, en dan is het handig om zelf zoiets bij je te hebben. Die doekjes zijn een stuk huidvriendelijker dan handgel op alcoholbasis, maar ik weet om eerlijk te zijn niet of ze echt goed schoonmaken - na een grote boodschap was ik toch echt gewoon met water en zeep. En ik weet ook niet of die dingen geschikt zijn met jouw specifieke huidprobleem.
Erna55
9 jaar geleden
Ik vind het advies van je huisarts wel duidelijk:
Geen zeep, geen gel, geen andere producten nu.
Gewoon water, verder niets. Probeer ook wat minder je handen te wassen. Je maakt niet alleen je huid, maar ook jezelf alleen maar kwetsbaarder door teveel te wassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee die wasgels bedoel ik niet. ik bedoel Zo'n pompjes vloeibare zeep. Die heb je ook dus in hetzelfde idee maar dan zonder zeep speciaal voor gevoelige en geïrriteerde handen.
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer de huisarts zegt dat je gel, zeep, gel, of andere producten moet gebruiken, dan lijkt het me het wijste om ook niet op zoek te gaan naar weer andere producten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huisarts geeft niet bepaald een duidelijk advies, dus verder zoeken lijkt me logisch. Eerst meer eens uitzoeken wat precies het probleem is.
Is dat een allergie (of overgevoeligheid) of simpel weg het te vaak en te sterk ontvetten van de huid?
Maar hoe kom je daar achter, zonder testen? Natriumlaurylethersulfaat zou wel eens het probleem kunnen zijn, maar ook de minder sterke ontvetters die genoemd worden zijn veel te sterk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumlaurylethersulfaat Ik kan veel opties noemen, maar met een merk als Weleda heb je grote kans dat je goed zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klinkt alsof jouw huid even tot rust moet komen. Misschien is het een idee om voor de handelingen die je handen vies maken (rauw vlees snijden bijvoorbeeld) een paar wegwerphandschoenen te dragen? Dan hoef je je handen misschien wat minder vaak te wassen. Daarna de handschoentjes meteen uitdoen, want je huid moet wel kunnen ademen. Zulke wegwerphandschoenen kun je krijgen bij bv de Hema (zoek in de hoek met kwasten en dergelijke) http://www.hema.nl/winkel/huis-en-tuin/doe-het-zelf/verf/verfaccessoires/overige/wegwerphandschoenen-(81510101)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Handen wassen met alleen water kan prima, zorg er dan voor als je dit niet wil dat je met een schone doek ook nog je handen schoonmaakt. Verder zou ik geen middelen gebruiken om je handen te wassen als de dokter het zegt. Er bestaan ook hygienische doekjes om je handen mee schoon te maken, is dat misschien iets?
BRON: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-verfrissingstissues/p/30629/fromsearch
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-verfrissingsdoekjes/p/1685671/fromsearch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jackd ik heb ook al zitten denken aan een allergie maar dat weet ik natuurlijk niet zeker zonder een test. Maar ik heb ook zo'n idee dat mijn huisarts er snel af wou zijn want hij had zijn oordeel ook wel heel snel klaar zonder er ook maar goed naar te kijken. hetzelfde met het niet meer mogen gebruiken van handzeep etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lique73 aan wegwerp handschoentjes heb ik niet aan gedacht voor dat soort dingen. goed idee dankje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk geen allergie, eerder overgevoelig voor iets. (kan je ook zien als een beginnende allergie)
Als je dat niet serieus neemt kan het wel een echte allergie worden, dan kan je nog veel gevoeliger worden.

Het beste antwoord

Zeep lost het bovenste laagje van de huid (echt letterlijk) op, al gaat het maar om een heel dun laagje. Vandaar dat de huid tijdens het wassen ook heel glad aanvoelt. Er zijn diverse andere mogelijkheden. Als je geen zeep mag gebruiken omdat zeep basisch is (een feit) zou je kunnen uitwijken naar azijn (gewone huishoudazijn, schoonmaakazijn is te sterk). Azijn lost veel vuil op en het ontvet ook heel aardig, en in tegenstelling tot zeep is het zuur, niet basisch.
Verder kun je proberen om je handen met zo warm mogelijk water (dus zo heet dat het nog net te doen is) te wassen. Beide graag wel in overleg met degene die je afraadt om zeep te gebruiken (je huisarts?). Trouwens wel raar dat die je niet meteen verteld heeft, wat je dan wel kunt gebruiken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het advies komt inderdaad van mijn huisarts maar in eerste instantie is de uitslag begonnen omdat ik gewoon teveel mijn handen deed wassen. En het rare is wel dat ik meer last heb nu ik wasgel gebruik zonder zeep erin. Daarvoor gebruikte ik gewoon wasgel met zeep en toen was de uitslag een stuk milder.
En ik heb zo'n gevoel dat me niet verteld is wat ik dan wel kan gebruiken omdat hij het geloof ik zelf niet weet, want ik kreeg als antwoord "dan moet je gewoon helemaal niks meer van wasgel etc. gebruiken"

Andere antwoorden (2)

Je zou zeepvrije zeep kunnen gebruiken:Wat is zeepvrije zeep?
Zeepvrije zeep betekent simpelweg dat een reinigingsmiddel vrij is van zeep. Een zeep is het resultaat van verzeping, een proces dat plaatsvindt door plantaardig of dierlijk vet (triglyceriden) te laten reageren met een zout met een hoge pH-waarde (een sterke base/alkali). Voor de meeste soorten zeep wordt als vet gebruik gemaakt van rundvet, olijfolie, palmolie, palmpitolie of kokosolie; voor exclusievere soorten zeep wordt vaak gebruik gemaakt van meer exotische oliën of vetten. Als base/alkali wordt tegenwoordig meestal gebruik gemaakt van natriumhydroxide (INCI-naam = Sodium Hydroxide) of kaliumhydroxide (INCI-naam = Potassium Hydroxide).

Zeepvrije zepen bevatten synthetische detergentia (‘syndets’) als reinigingsmiddel. Veel gebruikte syndets in reinigende cosmeticaproducten zijn onder andere Sodium Lauryl Sulfate (SLS) en Sodium Laureth Sulfate (SLES).

vb zijn Eucerin,Sapo ea
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen, maar niet, wanneer de reden dat er geen zeep mag worden gebruikt, is dat zeep basisch is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als VS haar handen niet meer mag wassen vanwege uitslag , dan is het probleem niet zozeer de pH van de zeep. Het probleem is dan hoogstwaarschijnlijk het feit dat zeep de handen uitdroogt doordat het het huidverzorging ook oplost en verwijdert. Daar naast verwijdert vaak handen wassen nogal wat bacteriën van je huid, waardoor de huidflora verstoord raakte en ook uitslag kan ontstaan.
De pH is dus hoogstwaarschijnlijk helemaal niet de reden voor dit advies; hooguit een bijkomende factor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad omdat ik teveel mijn handen was. Maar aangezien mijn uitslag alleen nog maar erger wordt van wasgel zonder zeep ben ik dus opzoek naar iets anders. Want ik doe nu een stuk minder handen wassen maar na een toiletbezoek, na het schoonmaken in en om huis en voor het bereiden van eten zou ik toch graag mijn handen willen wassen. Omdat ik helemaal niet meer wassen en wassen met alleen water niet egt hygiënisch vind en ik kan me ook niet voorstellen dat helemaal niet meer handen wassen gezond is. Dus moet iets vinden vervangend voor wasgel.
Erna55
9 jaar geleden
Je eigen citaat :
__Mijn huisarts zei hierop dat hij ook niet wist waarom. En op de vraag wat ik dan moet gebruiken kreeg ik het antwoord dan moet je gewoon niks meer van wasgel en dergelijke gebruiken….. _______ Geen zeep, geen wasgel en dergelijke. Tenzij je de huidaandoeningen wil verergeren.
Erna55
9 jaar geleden
" omdat ik teveel mijn handen was . ......en me niet kan voorstellen....."
Wanneer je het echt niet kunt laten om zoveel je handen met zeep of iets anders te wassen, dan zou er meer aan de hand kunnen zijn.
Hoevaak was je je handen per dag ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55 gisteren heb ik het eens geteld hoeveel ik handen heb gewassen en dat was 6 keer
Gewoon je handen wassen met water! Voorkomen dat je te vaak met zeep wast