Als het staafje goed in je bovenarm geïmplanteerd is hoef je drie jaar lang niet meer aan je anticonceptie te denken. Wil je het eerder laten verwijderen, dan ben je daarna al snel weer vruchtbaar (mogelijk zelfs al binnen een week). Bij twijfel of het staafje goed is ingebracht wordt aangeraden om een condoom te gebruiken, totdat de arts en jij zeker weten dat het staafje op z'n plek zit.
Het inbrengen van het staafje is een korte, eenvoudige handeling. Je hoeft alleen maar je arm te ontbloten. Maar het moet wel door een arts ingebracht en verwijderd worden.
Het is een zeer betrouwbare en relatief goedkope anticonceptiemethode. Gedurende de periode van 9 jaar dat het anticonceptiestaafje op de markt is, is gebleken dat deze methode voor bijna 100% betrouwbaar is (waarbij je moet weten dat geen enkele vorm van anticonceptie 100% betrouwbaar is).

Wanneer je de prikpil gebruikt dien je over te stappen op Implanon op de dag waarop je eigenlijk je volgende injectie zou krijgen. De te verwachten bijwerkingen zijn te vergelijken met andere hormonale anticonceptiemiddelen waarin geen oestrogenen zitten (en daartoe behoort de prikpil eveneens). Het kan dat je lichaam moet wennen aan deze hormonen. Sommige vrouwen kunnen de eerste maanden last krijgen van hoofdpijn, acné, gevoelige of pijnlijke borsten, gewichtstoename of vaginitis. Net als bij alle andere anticonceptiemethoden zonder oestrogeen kan je menstruatiepatroon (opnieuw) veranderen na het inbrengen van het staafje. Maar over het algemeen wordt Implanon goed verdragen.

Het staafje kan in combinatie met veel andere geneesmiddelen gebruikt worden.
Toch zijn er net als bij andere hormonale anticonceptiemethoden wel enkele
medicijnen die de werking ervan kunnen beïnvloeden. Dit geldt bijvoorbeeld voor medicijnen tegen epilepsie en tuberculose, infectieziekten, en een middel als sint-janskruid. Als je dergelijke medicijnen gaat gebruiken, dien je je arts te vertellen dat je al Implanon gebruikt. Je arts kan dan vertellen of het nodig is om
tijdelijk een andere of een aanvullende vorm van anticonceptie te kiezen,
zoals een condoom.
Amadea