Wat doet een psychiater met je wat een psycholoog niet kan of doet?

Ik heb veel meegemaakt in het (verre) verleden, maar ja wie niet tegenwoordig? Schijnbaar heb ik door de jaren heen alles verdrongen, opgekropt en onbewust alles aan de kant 'geparkeerd'.

Onlangs ontstonden er bij mij veel lichamelijke klachten (hyperventilatie, slapeloosheid, angst en paniekaanvallen). Uiteindekijk door mijn huisarts Oxazepam 10 mg voorgeschreven gekregen. 4 X daags 1 tablet.

Dit medicijn werkt elke keer maar voor korte duur, met als gevolg dat ik continue aan het hyperventileren was als de Oxazepam was uitgewerkt.

Ik was de hele dag onrustig en angstig en ik sliep en at nauwelijks meer. Liep de hele dag en nacht te 'ijsberen' door 't huis.

Omdat de Oxazepam mij geen soelaas bood en ik zowat helemaal uitgeput was, heeft mijn huisarts nu Xanax Retard (Alprazolam) voorgeschreven.

Ik loop intussen ook bij een psycholoog.

Deze heeft nu een consult voor me geregeld bij een psychiater omdat mijn klachten 'niet in haar straatje' paste.

Nadat ik Xanax had gekregen gaat het nu iets beter en ik moet zeggen dat de klachten beduidend minder zijn geworden. Heb nu ook weer iets meer eetlust en slaap nu weer enigszins goed.

Alleen als ik wakker word ben ik de eerste uren ontzettend suf en is het alsof ik licht in mijn hoofd en zwak op mijn benen sta. Inmiddels is er ook een consult bij een psychiater voor me geregeld.

Wat is het verschil tussen een psycholoog en psychiater?

Kan een psychiater me wel helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

In feite is een psycholoog iemand die een studie psychologie heeft afgerond of er expertise in heeft. In Nederland kan iemand zich al psycholoog noemen zonder diploma, omdat de titel 'psycholoog' hier niet beschermd is.
In het begin luistert zo iemand vooral, laat je praten, maakt notities, stelt vragen en probeert er zo achter te komen of er een vorm van therapie mogelijk is.
Soms zit het probleem echter zo diep dat zij/hij al weet dat een therapie niet mogelijk is zonder medicatie. Eerst moet je rustig worden in je hoofd!

Dan is de psychiater de aangewezen persoon. Hij heeft wél een studie geneeskunde met als specialisatie psychiatrie gehad met diploma. Deze opleiding is alleen toegankelijk voor artsen. In deze opleiding psychiatrie is de complete opleiding tot psychotherapeut geïntegreerd.
In tegenstelling tot de psycholoog en psychotherapeut mag de psychiater naast het geven van een psychtherapeutische behandeling ook medicijnen voorschrijven. Daarom behandelt een psychiater vaak die psychische klachten waarbij medicatie een belangrijke rol speelt in de behandeling.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een psychiater mag medicijnen voorschrijven een psycholoog niet. hopelijk kan hij je wel helpen x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort gezegd is een psycholoog voor een babbeltje, terwijl een psychiater over medicijnen gaat. Vaak is er een nauwe samenwerking nodig tussen deze 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor veel mensen lijken (klinisch=ziekenhuis) psychologen bijna hetzelfde als psychiaters, maar er zijn belangrijke verschillen. Een verschil is dat een psycholoog een gedragsdeskundige is en dat de psychiater een arts is die opgeleid is om lichamelijke ziekteprocessen vast te stellen en te behandelen. De klinisch psycholoog is een psycholoog-specialist. De psychiater is een arts-specialist die ook stoornissen in de hersenen kan beïnvloeden met medicatie. Omdat de psycholoog geen arts is, is deze niet bevoegd om medicatie voor te schrijven. Een ander verschil betreft de inhoudelijke focus van beide beroepen. Een psychiater is over het algemeen vooral geïnteresseerd in mentale stoornissen, het gedrag dat daaruit voort vloeit, en hoe dit via een medische behandeling (vaak met medicatie) verbeterd kan worden. Een psycholoog is over het algemeen meer geïnteresseerd in menselijk gedrag en de onderliggende denk/voel/beleef/hersen-processen, hoe deze tot stand gekomen zijn en wat hen in stand houdt of hoe deze veranderd zouden kunnen worden; gedrags- en relatieproblemen vallen daarom binnen zijn terrein. Een klinisch psycholoog is evenals de psychiater bevoegd psychotherapie aan te bieden, beide zijn tweedelijns hulpverleners en behandelen dieper liggende gedrags- en relatieproblemen en persoonlijkheidsproblematiek. Hun behandelingen behoeven meestal een langere behandelingstijd in tegenstelling tot de eerstelijns psycholoog die voor andersoortige problematiek korter behandelt en voor ernstiger problematiek doorverwijst naar de klinisch psycholoog, psychotherapeut of psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiater is een arts. Hij heeft eerst medicijnen gestudeerd. Daarom mag een psychiater ook medicatie voorschrijven , in tegenstelling tot een psycholoog.
Over het algemeen is een psycholoog inderdaad meer voor de gesprekken, voor passende therapie etc.
Een psychiater kan dit ondersteunen met bijv medicatie. Ook is het zo dat een psychiater meestal wordt ingeschakeld als de problemen wat 'zwaarder' zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psycholoog kan met je praten en je allerlei therapieën laten ondergaan. Zijn vak is niet "wettelijk beschermd". Een psychiater is een arts, die behalve therapieën ook beschikking heeft over medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de meest opvallende verschillen is al genoemd, dat is dat een psychiater medicatie voor kan schrijven, en een psycholoog niet. Een psycholoog is geen arts.

Heel globaal kun je stellen: een psychiater behandelt psychische ZIEKTEN, een psycholoog een scala aan problemen, gedragsstoornissen en aandoeningen. Een psychiater heeft vaak meer te maken met psychopathologie met een organische component, zoals psychotische stoornissen (bijv. schizofrenie), bipolaire stoornissen, ernstige langdurige depressies, posttraumatische stress, en verslavingen. Een psychiater werkt vanuit zijn achtergrond als arts vaak meer vanuit een medisch model, waar een psycholoog meer bezig is met gedachten, gevoelens, interactie met de omgeving. Hij/zij denkt vaak wat meer in termen van problemen dan in termen van ziekte.

Psychologen zijn methodologisch beter onderlegd en hebben een meer wetenschappelijke opleiding gevolgd: psychologie is veel meer gericht op onderzoek doen en op wetenschappelijk denken dan geneeskunde. Psychiaters hebben weer hun gedegen en uitgebreide kennis van het lichamelijk functioneren, en weten meer over de hersenfuncties dan de meeste psychologen (met neuropsychologen als uitzondering). Ook weten ze uiteraard veel meer over de psychofarmacologie, dus de behandeling met medicatie.

Er is een overlap in de behandeling, maar ook zijn er bepaalde stoornissen die zich meer 'lenen' voor behandeling door een psychiater of juist een psycholoog. Voor angst- en paniekklachten kun je zowel bij een psycholoog als een psychiater terecht. Als de behandeling met medicatie ingewikkelder is dan je huisarts kan coördineren, is het echt nódig dat er een psychiater bij betrokken is. Is dat niet het geval, dan is het belangrijker dat je een hulpverlener treft die bijvoorbeeld specifiek ervaring heeft met paniekklachten en waar het mee klikt, dan dat die hulpverlener de ene of juist de andere opleiding heeft gehad.

Je psycholoog heeft een inschatting gemaakt van welke hulpverlener je verder zou kunnen helpen, en dat is in dit geval een psychiater. Bijkomend voordeel voor jou is dat je blijkbaar goed reageert op medicatie, en dat een psychiater hier veel meer kennis over heeft dan je huisarts. Dus: ja, ik denk dat deze psychiater je kan helpen. Het zijn geen makkelijke klachten vaak, maar er zijn zeker wel behandelingen die effectief zijn gebleken bij angst- en paniekstoornissen. Ik hoop dat je therapeuten snel een behandeling vinden die bij JOU werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiater heeft een andere vooropleiding, in tegenstelling tot een psycholoog hebben zij eerst een opleiding geneeskunde gevolgd waarna zij zich nog specialiseerden tot psychiater.

Niet alle psychiaters hebben een grondige vooropleiding genoten voor het geven van therapie, terwijl psychologen daar door de band genomen beter mee vertrouwd zijn.

Een psychiater is ook gespecialiseerd en mag je medicatie voorschrijven, een psycholoog niet. Aangezien je aangeeft dat je op dat vlak toch ook wat ondersteuning kan gebruiken, zit je bij een psychiater wel aan het juiste adres.

Psychiaters zijn in hun vooropleiding dus meer medisch georiënteerd dan psychologen. In de praktijk overlapt hun werk vaak.
Er is ook een verschil in prijs tussen een psycholoog en een psychiater.

Ik hoop voor jou in ieder geval dat je snel en vooral goed zult worden verder geholpen.

Beste groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf bij alle twee al geweest. Ik denk dat het enige grote verschil is dat een psychiater echt een dokter is. Ze hebben ook geneeskunde moeten studeren. Daarom dat zij medicijnen mogen voorschrijven en psychologen niet.

Geef de moed zeker niet op. Bij mij heeft een psychiater medicijnen voorgeschreven en het heeft me goed geholpen.
Bronnen: