wat kan je het beste doen na een hersenschudding?

ik ben een week geleden keihard op de stenen gevallen en werd pas een minuut daarna wakker. hele grote bult, en werd misselijk. heel veel zeggen dat het een hersenschudding is. nu 1 of 2 weken verder, als ik opsta, kan het minuten duren, voordat de 'hoofdpijn' voorbij is.
ik werk langzamer, en krijg vele opdrachten niet af, terwijl dat in het begin niet zo was. ik heb moeite met het concentreren wat de docent op het bord schrijft. meestal krijg ik dan weer een hoofdpijngevoel en ik kan mijn hoofd ook moeilijk 'ondersteboven'doen, want het is heel pijnlijk.
Ik wil hier zo snel mogelijk vanaf...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Wanneer je nog niet naar de dokter bent geweest, is dat het eerste wat je moet gaan doen.
Erna55
9 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad als een hersenschudding. Zoals anderen bij de reacties al zeggen had je daar eigenlijk gewoon mee naar je huisarts moeten gaan; daar heb je nu natuurlijk weinig meer aan. Je klachten (traagheid, concentratieproblemen, hoofdpijn bij houdingsveranderingen, hoofdpijn bij en moeite met lezen) zien we vaak bij een hersenschudding. Ze kunnen zeker wel verontrustend overkomen, maar ze gaan gelukkig (eigenlijk altijd) na verloop van tijd weer over.
Hoelang dat precies gaat duren is niet vooraf te zeggen. Bijna altijd zijn de klachten na 6 weken wel voorbij. Helaas ken ik ook een paar mensen bij wie het nog langer duurde; dat zijn wel uitzonderingsgevallen.

Het beste kun je nu een aantal weken echt rustig aan doen. Dat betekent veel slapen, niet sporten, alleen naar school als je je er goed genoeg voor kunt concentreren. Als leidraad kan je zeggen dat je te ver bent gegaan als je hoofdpijn krijgt. (Niet dat je daar schade van oploopt, maar de genezing gaat trager.) Dat betekent dus bijvoorbeeld ook stoppen met lezen/ tv kijken/ enz als je pijn krijgt. Concentreren is immers een hele inspanning voor je hersenen.
Eventueel mag je pijnstillers nemen tegen hoofdpijn; dan kan je het beste paracetamol nemen en geen NSAID's.

Ik denk wel dat het daar naast verstandig is om alsnog naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ maar wel oppassen met pijnstillers.
Het is niet de bedoeling om met pijnstiller toch weer te ver te gaan.
Persoonlijk zou ik zeggen dat als je pijnstillers nodig hebt je beter een dag thuis kan blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De pijnstillerskan je nemen op het momentdat je toch wat te ver bent gegaan, of als je ondanks rust toch hoofdpijn hebt. Het is inderdaad niet de bedoelingom je grenzen te verleggen met pijnstillers.
Eerst een arts opzoeken. het klinkt als een best wel zware hersenschudding, maar je kunt er ook andere dingen aan overhouden, zoals een whiplash of vertigo ( dat laatste is vrij onschuldig, en hoor geen symptomen bij jou die daaraan voldoen).
Verder naar je lichaam luisteren. Zoveel mogelijk je rust nemen en niet van alles kunnen en willen doen. Dit kan rustig een aantal weken duren.