kan je het clb afwijzen?

Ik moet naar het medisch onderzoek en mijn probleem is dat ik bang ben dat ze gaan vragen om mijn persoonlijke plekken aanteraken! mijn vraag is nu kun je hun afwijzen als je echt niet wilt dat ze je aanraken??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je mag het medisch onderzoek van CLB leerling begeleiding weigeren. Dat recht heb je, maar....
Een regelmatige lijfelijke check-up is heel goed wanneer je in de groei bent. Er kunnen dan zaken aan het licht komen die te verhelpen zijn zolang je nog niet uitgegroeid bent. Ietwat scheve rug, beenlengteverschil, dat soort zaken.
Ook wordt er gekeken of je pubertijd-ontwikkeling binnen bepaalde grenzen blijft.
Dit onderzoek kun je ook ( samen met een ouder ) bij je huisarts laten doen.

Ik vraag me wel af waar je bang voor bent, en ook waarom. Het lijkt erop dat je het moeilijk vind dat er naar je schaamstreek gekeken wordt. Soms is het zo dat er op scholen allerlei rare verhalen verteld worden over hoe het onderzoek verloopt. Je hoeft je eigen schaamstreek niet aan te raken !!!
Afhankelijk van je leeftijd wordt gekeken of je schaamhaar opkomt, bij jongens kijken ze of er geen " breuk" bij de teelballen zijn. ( even op de hand blazen, dan zien ze een evt. Breuk). Bij meisjes kijken ze of borstgroei geen afwijkingen geeft.
Het heet niet voor niets " schaamstreek" , de meeste mensen schamen zich daarvoor. Maar: de dokter heeft al duizenden jongeren gezien, hij let alleen op afwijkingen. Het onderzoek duurt meestal niet langer dan 10 minuten, waarvan wegen en meten, vragen stellen, ook tijd kost.

Dus: het is even gênant, maar gaat snel over. Als je het perse niet wilt, leg het aan je ouders uit en ga naar de huisarts.
En, geloof de rare verhalen niet die verteld worden.

Sterkte, probeer dapper te zijn.
En je hoeft echt niet je persoonlijke plekken aan te raken. Dat doet de dokter ook niet!
Erna55
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Kan mij niet herinneren dat er bij mij naar de ontwikkeling van borsten of schaamhaar gekeken werd. Kwam toen wel uit dat ik bril moest hebben, ik zag de kaart met rondjes niet goed (waar dan aan 1 kant een opening zit, ik zag dichte rondjes)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me dat nog maar al te goed herinneren ; die checks voor ogen en oren waren vooral toen ik jonger was. Maar juist dat laatste onderzoek herinner ik me nog :shock!:
En bij mijn dochters precies het zelfde.

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan je, maar ik kan me niet herinneren van dat soort onderzoeken die ik gehad heb dat ze daar ooit met hun vingers in de buurt zijn geweest, dus maak je niet te druk
anneliez
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Weet jij dan wat vraagstelster met clb bedoelt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is maar net wat je persoonlijke plekken noemt ; mijn dochters waren er al beslist niet van gecharmeerd dat de dokter moet voelen of je al borstjes krijgt......
Nee, dat kun je in principe niet. Deze gezondheidscheck hoort bij de serie onderzoeken bij de schoolarts die in Nederland elk kind moet ondergaan. Je mag het proberen te zeggen, maar meestal ben je te overdonderd en is het gebeurd voor je het weet. Dit is een gevoelige leeftijd, (te jong voor GV ook eigenlijk), en artsen weten wel dat geen enkel meisje dit leuk vindt. "Stel je niet aan" is het devies.

Een van de belangrijkste dingen die ze bij de laatste check-up controleren is of de puberteit al bij je is begonnen : daarvoor kijken ze eventueel even in je broekje of je al schaamhaar hebt (mag je gewoon rechtop bij blijven staan, je hoeft niet in de beugels ofzo) en als ze nog niet te zien zijn, voelen ze of je al borsten begint te krijgen (of er een groeischijf aanwezig is). Ook zullen ze vragen of je al ongesteld bent.

Je kunt dit onderzoek zelf sowieso niet weigeren. Je ouders kunnen wel weigeren je deel te laten nemen aan het onderzoek door de schoolarts, maar ze zullen dan een vergelijkbaar onderzoek door de eigen huisarts moeten laten uitvoeren.

Uiteraard is medische behandeling en controle op je gezondheid niet verplicht, maar pas als jij daar zelf over kunt en mag beslissen. Zolang je ouders nog verantwoordelijk voor je zijn echter, mogen ze wel voor je beslissen, maar lopen ze het risico problemen te krijgen met de kinderbescherming. (Niet voor een schoolonderzoek, maar wel bijvoorbeeld als je echt dodelijk ziek bent en ze weigeren behandeling).