Wat kan je doen als je huisarts je niet verder onderzoekt of doorstuurt?

Ik heb nogal pijn aan mijn handen, zo'n 2 jaar, en wordt steeds erger. Ook 's nachts erg veel pijn. Ben naar huisarts geweest, heeft gekeken. Hij zei, het is geen reuma, artritis of artrose, toen hij naar handen keek, was niets aan te zien. Toch bloed onderzocht op 3 dingen, reuma, ontstekingen en spierafbraak. Dat vertelde hij, dus meer weet ik niet.
Bloed was goed. Ik vroeg, en nu? Meer kunnen we niet doen, leer er maar mee leven en gebruik ze zo weinig mogelijk. Ik vroeg, kunt u mij niet doorsturen, dat had geen zin volgens hem.
Ik wil me er eigenlijk niet bij neerleggen, maar wat kan ik doen?
Kunnen ze in het ziekenhuis echt niets meer onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.8K

Antwoorden (9)

Second opinion aanvragen bij een andere huisarts!

Toegevoegd na 5 minuten:
Op dokter.nl kun je ook een e-consult aanvragen.
Dat is echter helaas niet gratis.

Bij de maatschappij waar je voor je ziektekosten verzekerd bent, kun je vaak ook met vragen terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een 'second opinion' vragen.. hier vind je hoe: www.consumentendezorg.nl/index.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een second opinion aanvragen.

Lees op deze website hoe dat allemaal moet, het staat er heel duidelijk: http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=552&Itemid=10

Laat je niet met een kluitje het riet insturen, als jij het niet vertrouwt moet er naar gekeken worden. Het is jou lichaam en jij voelt het aan als er iets aan de hand is, dat mag niet genegeerd worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hartstikke duidelijk! :)
Gewoon een andere huisarts naar laten kijken. Dit hoef je niet met je eigen huisarts te overleggen. De andere huisarts krijgt dat consult vergoed van de ziektekostenverzekering middels de passantenregeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar een natuurgenezer / acupuncturist gaan ,en kijken wat die zegt of vermoedt bij je klacht. evt. kan hij terug koppelen naar je huisarts en een reden voor verder onderzoek geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon voet bij stuk houden bij je eigen huisarts, en erop staan dat hij je doorstuurt! De aanhouder wint altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is er wel meer te onderzoeken!

Vraag nog eens aan je huisarts waaróm een verwijzing niet zinvol is. Dat is alleen zo als:

a. De huisarts door zijn onderzoek een aandoening heeft gevonden waarvan bekend is dat die niet verder behandelbaar is. Uit je vraag begrijp ik dat dat niet zo is.

b. De huisarts ieder mogelijk onderzoek naar de pijn heeft gedaan dat er maar bestaat, en daar niets is uitgekomen. Dit is ook niet waar, er bestaan niet voor niets specialisten.

Als de huisarts niet kan uitleggen waarom een verwijzing niet zinvol zou zijn, heb je recht op een verwijzing naar een specialist.

'Leer er maar mee leven' en 'gebruik ze zo weinig mogelijk' is niet goed genoeg als het gaat om jarenlange pijn in je handen. Je bent een mens, je doet álles met je handen. Het minste wat je mag verwachten, is dat er alles aan gedaan wordt om de oorzaak van de pijn te achterhalen. Als dat bekend is, kan altijd nog bekeken worden of dat iets is waar je mee moet leren leven of waar de medische wetenschap wél een oplossing voor heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: als je huisarts blijft weigeren, kun je contact opnemen met je ziektenkostenverzekeraar. Zij kunnen óf bemiddelen tussen jou en je huisarts, óf helpen met het regelen van een second opinion.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zei, naar aanleiding van dat bloedonderzoek, dat ik geen ziekte had, en dat ze dan verder toch niets konden vinden. Volgens mij kan je, door 3 dingen te onderzoeken, niet alle ziektes en aandoeningen uitsluiten. Ik ga denk ik maar voor een 2nd opinion. Bedankt.
Mogelijk dat jij niet overtuigend overkomt aan je Huisarts.
Er zijn mensen die praten uit een psychische angst en mogelijk dat de arts bij jou al geanalyseerd heeft dat je het meer tussen je oren hebt dan dat er daadwerkelijk iets ernstigs aan de hand is!
Mogelijk maak jij je grotere zorgen dan de kwaal aanwezig is.
Vraag eventueel een "second opinion" aan.
Mogelijk dat jij je door een andere arts kunt laten onderzoeken en jou meer vertrouwen zal geven wat het nou wel zou kunnen zijn!
Lijkt me wel vervelend voor je, die symptomen, en denk zelf ook aan Arteritis of zo iets dergelijks!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je beschrijving lees, lijkt het mij op een pijnsignaal met mogelijk neurologische oorsprong.
De pijn hoeft dan niet te ontstaan in de handen zelf maar kan in het centrale zenuwstelsel ontstaan, mede omdat je aangeeft dat het BEIDE handen betreft.
Mogelijk laat de arts je met deze opmerking onderzoeken door een specialist en anders is er wel een andere arts die je wil verwijzen, twee jaar last van je handen hebben is niet niks. Reuma is via bloedonderzoek als oorzaak tot zeer onwaarschijnlijk gereduceerd.
Pijnsignalen die aan beide lichaamsdelen zonder verder te benoemen oorzaak aanwezig zijn kunnen ontstaan in het ruggenmerg en/of de hersenen, het kan ook een pijnecho zijn, dat is een pijnsignaal die na veroorzaakt te zijn, na herstel van het betreffende lichaamsdeel door blijft gaan.
Je kunt hiermee ook RECHTSTREEKS naar de fysiotherapeut gaan, misschien zit er een zenuw klem.
De fysiotherapeuten weten vaak veel van pijn af en kunnen ook bekijken welke specialist in eerste instantie geraadpleegd kan worden, deze verwijst desnoods door naar een andere specialist.
Mijn idee is dat je via de fysiotherapeut bij de neuroloog beland en als deze er niets aan kan doen je bij een pijnpoli kunt belanden.
Angst is niet nodig, pijnecho's komen vaker voor, het is niet ernstig maar wel lastig en er kan vaak met succes ingegrepen worden.
Dat is in ieder geval beter dan je handen zo min mogelijk gebruiken, daar wordt het mogelijk alleen maar vervelender van.
Je bent dan immers ook (letterlijk) gehandicapt.
Dus doorpakken en je niet met een kluitje in het riet laten sturen.
Met nadruk wijs ik er op dat ik een persoonlijke mening weergeef, die nimmer het inwinnen van professioneel medisch advies in de weg mag staan.
Wel heb ik ruime ervaring met deze materie.