2 broekmaten kleiner, toch 10kg meer op de weegschaal, hoe?

Ik doe aan fitness en ben spieren aan t ontwikkelen, zou dit die kilo's verklaren? Aangezien ik dus 2 broekmaten kleiner ben en juist 'slanker' oog? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Klopt spieren wegen meer dan vet ! Koop u een goede weegschaal waar je op kan zien hoeveel vet en spiermassa ... ga niet enkel af op t getal op de weegschaal. http://www.optimavita.nl/bewegen/feit-of-fabel-spieren-zijn-zwaarder-dan-vet/
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spierweefsel is weliswaar zwaarder dan vetweefsel, maar zó groot is dat verschil niet hoor. Om tien kilo spieren te kweken moet je héél hard trainen en ook héél veel eten.

Tenzij je echt professioneel aan het bodybuilden bent, denk ik eerder dat het óf niet om dezelfde broek gaat en de broek of broeken die je nu draagt groter vallen, óf dat er iets met je weegschaal aan de hand is. Of allebei. Misschien oog je slanker doordat je iets strakker bent, maar daardoor tien kilo in puur spierweefsel aankomen lijkt me erg vergezocht. En als je daadwerkelijk tien kilo meer aan spieren zou hebben gekweekt, geloof ik ook niet dat je daarmee in een veel kleinere broek zou passen. Je bovenbenen en billen groeien immers als je echt aan het bulken bent.

Ik denk dat je nog eens goed moet meten en wegen, en even moet kijken of je steeds op dezelfde weegschaal hebt gewogen en steeds in dezelfde mate gekleed bent, op hetzelfde moment van de dag weegt etc., én moet kijken of het daadwerkelijk om dezelfde broek gaat die ineens veel te groot is. Als zowel de weegschaal als het meetlint bevestigen dat je én fors aangekomen bent én je heup- en tailleomtrek flink is afgenomen, dan is er toch iets vreemd aan de hand en zou ik in elk geval je sportinstructeur eens vragen wat die hiervan denkt. En als die het niet weet; je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nergens staat hoe lang vraagsteller al bezig is. Als er een beetje of meer overgewicht was gaan billen en benen flink in omvang afnemen bij trainen. Eerst maar eens wat vragen stellen voordat allerlei aannames gedaan worden en je gaat hinten op "iets vreemds"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, ik had misschien eerst door moeten vragen. Maar serieus Jack, TIEN kilo aankomen?? Omdat je vetweefsel verliest, moet je dan nog veel meer dan die tien kilo aan spierweefsel winnen. Als het verlies aan omvang inderdaad verlies van vetweefsel is, dan is dat met twee broekmaten ook behoorlijk. Hoeveel moet je dan aangekomen zijn in spieren? 15 kilo, misschien wel meer? Dat is zeker voor een vrouw absoluut niet reëel, en dat is ongeacht hoe lang iemand traint. Als iemand al langer bezig is wordt het niet eens waarschijnlijker, omdat je BMR best wat hoger komt te liggen als je daadwerkelijk zoveel meer spierweefsel hebt, en dan ga je over een langere tijd heen langzaam verder (aan vetweefsel) afvallen. Echt, ik zie het niet voor me, tenzij er (semi)professioneel getraind wordt, en dan nog weet ik niet of dat op natuurlijke wijze kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb even rondgezocht via google, en wat ik lees bevestigt mijn idee dat het puur wiskundig gewoon niet kan kloppen. Volgens onderzoekers zou een man(!) niet meer dan 9 kg spierweefsel kunnen aankomen in een jaar, en dan gaat het om (semi)profs. Arnold Schwarzenegger schijnt een keer in één jaar tijd 11 kg spieren gekweekt hebben. Dat lijkt me toch niet snel te overtreffen, en al helemaal niet door een vrouw. Ik kom verder gemiddelden tegen voor mannen die beginnen met trainen op massa van zo'n 3-5 kg spierontwikkeling per jaar, en voor vrouwen 2-3. Ook lees ik ergens dat 9-11 kilo aan spierweefsel ongeveer het maximaal haalbaar is voor een vrouw om te ontwikkelen gedurende haar HELE leven. VS doet sinds 1,5 jaar aan fitness en zou dat overtroffen hebben. Sorry, maar een meet- of weegfout lijkt mij toch ECHT waarschijnlijker. En als het geen meetfout is, dan vind ik dat wel degelijk "vreemd". Daarmee hint ik trouwens nergens op, want ik heb geen idee wát zoiets zou kunnen verklaren. Ik zeg alleen maar dat het vreemd zou zijn. Zomaar een greep uit de eerste sites die naar boven komen als je googelt op "hoeveel spiermassa kun e aankomen"
http://www.fitfoodfitness.nl/fitness/hoeveel-spiermassa-kan-je-aanmaken-en-hoe-lang-doe-je-er-over/
https://www.fit.nl/trainingstheorie/spiermassa-aankomen
http://www.menshealth.nl/Fitness/Hoeveel-kun-je-aankomen-in-spiermassa